مطالبات جامعه مهندسی از هیات مدیره جدید سازمان‌های نظام مهندسی/ ۱

غفرانی: استقلال نظام مهندسی و اصلاح قانون باید در دستور کار قرار گیرد

رئيس هيات مديره و رئيس سازمان تهران در دوره چهارم ارتقای کیفیت ساختمان، استقلال نظام مهندسی، ارجاع پروژه‌ها به مهندسان براساس عدالت و اصلاح قانون نظام مهندسی را از جمله مسائلی دانست که هیات مدیره‌های جدید سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان باید به آن‌ها توجه کنند.

سعید غفرانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی درباره مطالبات جامعهٔ مهندسی در آستانه انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، گفت: یکی از مواردی که باید به آن دقت شود، ارجاع پروژه‌ها براساس نظم و نظام به مهندسان است؛ به گونه ای که عدالت رعایت شود و این موضوع باید در کوتاه‌مدت در دستورکار قرار گیرد.

وی اصلاح «قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان» را از جمله مطالبهٔ دیگر جامعه مهندسان برشمرد و ادامه داد: این قانون پاسخگوی وضعیت فعلی جامعه مهندسی نیست؛ زیرا این قانون در سال 74 تصویب شده و با توجه به تغییر مسائل و موضوعات کنونی، قانون نیز باید به روز شده و نارسایی‌های آن برطرف شود.

غفرانی با بیان اینکه افرادی باید به عنوان هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان انتخاب شوند که دلسوز، متعهد و متخصص باشند و دغدغهٔ رفع مشکلات مهندسان را داشته باشند، تصریح کرد: کاندیداها باید دغدغهٔ جامعهٔ مهندسی را داشته باشند نه یک صنف و گروه خاص را.

رئيس هيات مديره و رئيس سازمان نظام مهندسی تهران در دوره چهارم، ارتقای کیفیت ساختمان و استقلال نظام مهندسی را از دیگر ضرورت‌ها دانست و اضافه کرد: ارتقای کیفیت ساختمان رابطه‌ای ناگسستنی با نظام مهندسی دارد. در کیفیت ساختمان‌ها مهندسان نقش مهمی دارند؛ بنابراین هیات مدیره‌های جدید باید به تحقق این مهم، توجه ویژه داشته باشند.

غفرانی با بیان اینکه حق‌الزحمه مهندسان نسبت به مسئولیتی که می پذیرند کم است، گفت: این مسائل باید از طریق اصلاح قانون ساماندهی شود. ساخت‌وساز از ابتدا تا انتها باید زیر نظر مهندسان باشد و نباید افراد غیرمتخصص به این موضوع ورود کرده و مهندسان حرفه‌ای کنار گذاشته شوند.