مطالبات جامعه مهندسی از هیات مدیره جدید سازمان‌های نظام مهندسی/ ۵

اکبرپور: مینیموم‌های درآمدی برای مهندسان منظور شود

عضو اسبق دوره های سوم و چهارم و پنجم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، درآمد مستمر را از جمله دغدغه‌های مهندسان برشمرد، گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مینیموم‌های درآمدی برای مهندسان منظور شود.

عباس اکبرپور در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی درباره مطالبات جامعه مهندسی در آستانه انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، گفت: می‌توان مهندسان را قشر آسیب‌دیده و متخصص کشور معرفی کرد. در حال حاضر مهندسانی که عضو سازمان نظام مهندسی هستند به دو گروه تقسیم می‌شوند. افرادی که دارای پروانه اشتغال هستند و مهندسانی که فقط عضو بوده و پروانهٔ اشتغال ندارند.

عضو اسبق دوره‌های سوم و چهارم و پنجم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، درآمد مستمر را از جمله دغدغه‌های مهندسان برشمرد و اظهار کرد: مهندسان خواهان پایهٔ درآمدی مستمر هستند. باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مینیموم‌های درآمدی برای آنان منظور شود. به نظر می‌رسد نیاز است که بیمه‌ای خاص برای مهندسان پیش‌بینی شودٰ به گونه‌ای که شرکت بیمهٔ خاص از سوی شورای مرکزی ایجاد شود و همهٔ مهندسان سهامدار این شرکت بیمه‌ای باشند.

اکبرپور تصریح کرد: با تحقق این مهم، جایگاه مهندسان ارتقا یافته و دغدغه‌های آنان کاهش می‌یابد.

وی افزود: شورای مرکزی باید با ایجاد مجموعه‌ای از شرایطی به گونه‌ای عمل کند که پروژه‌ها و کارها در کشور عادلانه توزیع شود. بدین ترتیب همهٔ مهندسان در این مجموعه سهامدار خواهند بود و از عواید آن منتفع خواهند شد. مانند پزشکان که ممکن است مطب داشته باشند یا نداشته باشند؛ اما در صورتی که در بیمارستانی سهامدار می‌شوند، از عواید آن بهره می‌برند.

اکبرپور با بیان اینکه نقل و انتقال ملک، زمین و ساختمان در ایران در بنگا‌ه‌های معاملات ملکی انجام می‌گیرد، تصریح کرد:  بسیاری از افرادی که امتیاز بنگاه‌های معاملات ملکی را دارند، مهندس نیستند. بنابراین می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد که هر بنگاه معاملات ملکی از ظرفیت ۳ مهندس دارای پروانهٔ اشتغال از زیرمجموعه‌های عمران، معماری و تاسیسات بهره بگیرد.

عضو اسبق دوره های سوم و چهارم و پنجم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: در حال حاضر با وجود اینکه مهندسان مسئولیت اصلی طراحی، ساخت و اجرای ساختمان‌ها را برعهده دارند، اما هیچ سهمی از نقل و انتقال زمین و ساختمان نمی‌برند و تنها بنگاه‌های معاملات ملکی از آن منتفع می‌شوند.