مطالبات جامعه مهندسی از هیات مدیره جدید سازمان‌های نظام مهندسی/ ۸

عطرچیان: برقراری سیستم عادلانه توزیع کار مطالبه مهندسان/ حلقه مفقوده‌ای به نام حقوق بازنشستگی در جامعه مهندسی

عضو اصلی هيات مديره دورهٔ چهارم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دستمزدها و کاریابی را دومین مطالبه حائز اهمیت جامعه مهندسان دانست و افزود: در حال حاضر به بسیاری از مهندسان کار ارجاع نمی‌شود. در حالی که باید سیستم عادلانه توزیع کار برقرارشده و سازوکار آن نیز شفاف شود.

محمدرضا عطرچيان عضو اصلی هيات مديره دوره چهارم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت و گو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی درباره مطالبات جامعه مهندسی پس از انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان، گفت: تعیین جایگاه واقعی مهندسان را می‌توان یکی از خواسته‌های این جامعه دانست؛ زیرا جایگاه واقعی آن‌ها در جامعه تاکنون مشخص نشده و متاسفانه حتی در برخی موارد مورد تحقیر و توهین قرار می‌گیرند. اگر این جایگاه تعریف شود، نقش مهندس در نظارت، طراحی و محاسبه می‌تواند پررنگ تر باشد.

وی اظهار کرد: از جمله نقاط ضعف یا پاشنه آَشیل موضوع مذکور این است که مقررات ملی ساختمان که شاکلهٔ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است، برای جامعه مهندسی یا جامعه غیرمهندسی که مهندسان را به کار می‌گیرد، شناخته شده نیست. عطرچيان تصریح کرد: به طور مثال براساس ماده 13 قانون نظام مهندسی ما باید کارهای ساختمانی مانند نظارت، طراحی و ساخت‌وساز را به دست مهندسانی که دارای پروانه اشتغال هستند، بدهیم؛ اما آیا در عمل این ماده اجرایی می‌شود؟ جواب خیر است. می‌بینیم که همه مردم از جمله وکیل دادگستری، پزشک، قصاب، معاملات ملکی در حالی‌که تخصصی در این کار ندارند، سازنده ساختمان شده‌اند و از مهندسانی که باید کار ساخت‌وساز را انجام دهند، خبری نیست.

عطرچیان ادامه داد: بخشی از این مشکل به شهرداری تهران باز می‌گردد. یعنی شهرداری تهران تا امروز به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کرد و از این به بعد باید هیئت مدیره‌های منتخب، از شهرداری تهران بخواهند، قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنند.

وی دستمزدها و کاریابی را دومین مطالبهٔ حائز اهمیت جامعه مهندسان دانست و افزود: در حال حاضر به بسیاری از مهندسان کار ارجاع نمی‌شود. با این وجود شاهدیم که عده‌ای از مهندسان ناظر یا شرکت‌های ساختمانی چند هزار متر مربع کار دارند که این امر از بی‌عدالتی در توزیع کار حکایت دارد که باید از آن جلوگیری شود. باید سیستم عادلانه توزیع کار برقرار شده و سازوکار آن نیز شفاف شود.

عطرچیان عضویت در بیمه تامین اجتماعی را نیاز دیگر مهندسان دانست و ادامه داد: بسیاری از مهندسان شغل دولتی ندارند؛ بنابراین به سازمان تامین اجتماعی پولی پرداخت نمی‌کنند. در نتیجه تحت پوشش تامین اجتماعی و سازمان مشابه نیستند و بازنشستگی هم ندارند.

وی پیشنهاد کرد با همکاری سازمان تامین اجتماعی هر مهندسی که عضو سازمان نظام مهندسی استان است با پرداخت مبلغ کمی بیمه شود که حتی اگر مهندسی به صورت مستمر کار نکرد یا نتوانست ۳۰ سال به سازمان، کار ارائه دهد در موعد مقرر بازنشسته شده و از حقوق بازنشستگی برخوردار باشد.