مهندس خرم در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داد؛

رفع مشکل بیمه تامین اجتماعی و مالیاتی مهندسان

رئیس ســازمان نظام مهندســی ســاختمان از رفع مشــکل بیمه تامین اجتماعــی و مالیاتــی مهندســان بــا همــکاری و پیگیری‌های بــی‌وقفه این ســازمان با دو ســازمان امور مالیاتــی و تامین اجتماعی خبــر داد.

مهندس احمــد خــرم در گفت‌وگــو بــا پایگاه خبری ســازمان نظام مهندســی ســاختمان، پیگیری بیمه تامین اجتماعی مهندسان را یکی از برنامه‌های مهم خود در این سازمان اعلام کرد و گفت: طی توافق با رئیس سازمان تامین اجتماعی، این مشکل و چالش برای همیشه، تعیین تکلیف و رفع شد.

وی، بیمــه تامیــن اجتماعی مهندســان را یکی از امتیــازات بزرگ برای جامعه مهندســی و خدمتی در خور شــان آنان دانست و اظهار داشت: این نــوع بیمــه را به جز کارگران، هیچ قشــر و صنفــی ندارند.

وی بــا بیان اینکه اکثریــت مهندســان ماهیانه ۳ تــا ۵ میلیون تومــان درآمد دارنــد، در عین حال گفت: خیلی ســخت اســت که این قشــر زحمتکش و شــریف ماهیانه یــک میلیــون تومان حــق بیمه خویش فرمــا بدهند.

رئیس ســازمان نظام مهندســی ســاختمان در ادامه توضیح داد: با توصیه رئیس سازمان تامین اجتماعــی، در ابتــدا متــن تهیــه شــده قانون بیمه تامین اجتماعی مهندســان به کمیســیون اجتماعی مجلس شــورای اســامی ارائه شد و پس از تصویب در این کمیســیون، در صحن علنی مطرح و تصویب شد.

وی با اشــاره به اینکــه در حال حاضر جزئیات این پیشــنهاد به کمیسیون رفته و در حال بررســی اســت، ابــراز امیدواری کرد کــه این موضوع در ۲ تــا ۳ ماه آینده تصویب و سپس ابلاغ شود.

رئیــس ســازمان نظــام مهندســی ســاختمان تاکید کــرد: با اقدامی که انجــام شــد، ســالانه رقم هنگفــت ۱۵۰۰ میلیارد تومان در جیب مهندســان باقی خواهد ماند.

اقدامــات اساســی ســازمان بــرای رفع مشکل مالیاتی مهندسان

 در ادامــه از رئیــس ســازمان نظــام مهندسی ســاختمان سئوال شــد که این ســازمان در دوره هشــتم چــه اقداماتــی بــرای رفــع مشــکل مالیاتــی مهندســان انجام داده اســت؟ کــه مهندس خرم در پاسخ گفت: بخش مالیات به سه بخش مالیــات ســازمان، مالیات اســتان‌ها و در نهایــت مالیات بــر عملکرد مهندسـان مربوط می‌شود.

احمــد خرم بــا بیــان اینکه ســال ۹۸ برای مهندسان به روش "علی الراس" مالیات سنگین بستند و این مالیات ســنگین، فشار سختی بر مهندســان وارد کرد، از ارائه پیشنهاد ویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان به سازمان امور مالیاتی برای رفع مشکل مالیاتی مهندســان ســخن گفت و تصریح کرد: باتوجه به کارهای حقوقی که انجام داده بودیم، در ســال ۹۹ پیشــنهاد دادیم که ســازمان امور مالیاتی، تکلیف نظر کارشناســی سازمان مبنی بر تعیین مالیات مهندسان براساس درصد هزینــه انجــام خدمــات مهندســی را مشــخص کند.

وی بــا بیــان اینکه این سازمان به سازمان امور مالیاتی پیشنهاد کرد که در ۷ رشته مهندسی از ۵۷ تا ۶۵ درصد هزینه را برای تعیین مالیات در نظر بگیرند، خاطرنشــان کرد: در ابتدا فکر می‌کردیم ســازمان امور مالیاتی بیــن ۵ تا ۱۰ درصد این هزینه را بپذیرد و مابقی پیشــنهادها را حذف می‌کند، اما با توجیهات کارشناســی که ســازمان نظام مهندســی ارائه کرد، بلاخره پذیرفتنــد که کف هزینه ۵۷ درصدی، ۶۰ درصد شــود و ســقف ۶۵ درصدی پیشنهاد سازمان هم بدون تغییر ماند. با این اقدام در دوره هشتم، یک رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دیگر به نفع مهندسان شد. به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، با این اقدام مهم و اساســی مالیاتی، علاوه بر کوتاه شــدن فرآیند محاســباتی مالیاتــی، کاهش هزینه‌ها و افزایش توان مالی مهندســان، از ســردرگمی و اتلاف وقت جلوگیری شد.

مهندس خرم درباره پیگیری‌ها برای مشــکل مالیاتی ســازمان توضیح داد: سازمان امور مالیاتی هرسال حول و حوش ۲۵۰ میلیون تومان مالیات برای ســازمان نظام مهندســی تعییــن می‌کرد، اما با پیگیــری جدی از طریق مدیریت اداری مالی، مالیات سال ۹۹ به بعد صفر شد. مالیات سال ۹۷ کــه ۲۵۰ میلیون تومان بود، به ۱۴ میلیون تومان کاهش یافت و مالیات ســال ۹۲ بــه بعد هم تعیین تکلیف شــد.

رئیس ســازمان نظام مهندســی ساختمان اظهارداشت: در حال حاضر هم به دنبال تعیین تکلیف مالیاتی که تا قبل از سال ۹۲ برای این سازمان تعیین شده بود، هستیم، ضمن اینکه در مورد اســتان‌ها از آنها خواســتیم که هر مشکل بیمه‌ای و مالیاتی دارند، منعکــس کنند تا پیگیــری و حل کنیم.

وی در پایان خاطرنشــان کرد: به هر حال، با دو اقدام مهم و اساسی که در زمینه بیمه و مالیات انجام شد، ۳۰۰۰ میلیارد تومان در سال به نفع اعضای سازمان نظام مهندسی شد.

مهندس خرم دربــاره فرآینــد ابــلاغ آئیــن دادرســی و انحلال شوراهای هم عرض، گفــت: برخــاف رویه تمــام کشــورها، تا همیــن چند مــاه قبــل و براســاس آیین دادرسی در ایران، تجدیدنظر توسط یک شعبه مستقر در سازمان نظام مهندسی انجام می‌شــد، ضمــن اینکه این شــیوه کار، شــیوه غیرمعمول و تجربه نشده‌ای بود.

 وی با اشــاره به مشــکلاتی که شورای هــم عــرض ایجــاد کــرده بــود، توضیح داد: طبیعــی بــود شــوراهایی کــه نیاز به رای داشــتند، بــرای جلــب رای، وام دار می‌شــدند و وقتــی، وام دار می‌شــدند، چندیــن اتفــاق میافتد؛ نخســت، برای آنهایــی که موافقشــان نبودند، پرونده می‌ساختند. دوم، برای کسانی که موافق نبودند، سریع رای صادر می‌کردند. سوم اینکه رای‌های ســنگین صادر می‌کردند.  چهــارم، پرونده دوســتان را هم بایگانی می‌کردنــد.

رئیــس ســازمان نظــام مهندســی ســاختمان خاطرنشــان کرد: متاســفانه یک تبانی با شورای انتظامی کشور داشــتند و هرکسی را می‌خواستند، کنــار بزننــد، پروندهشــان را بــه شــورای هم عــرض میدادند. برهمین اســاس، متاسفانه برای ۸۱ نفر از بهترین اعضای هیــات مدیره‌ها و شــورای مرکــزی، رای غیرمنصفانه صادر کردند.

مهنــدس خــرم یــادآور شــد: در یــک دوره، یکــی از بحث‌هایــی کــه بــا وزارت راه و شهرســازی داشــتیم، این بود که ترکیب شــورای انتظامی کشور را آدم‌هــای درســت و صالح بگذاریــم و آدمای مغرض، کینه تــوز و پرونده ســاز را برای این شورا نگذاریم. وی در ادامه درباره مشکلاتی که شورای هم عرض در گذشته ایجاد کرده بود که در نهایت هم با پیگیری سازمان نظام مهندســی ســاختمان و ابلاغ وزیر وقت راه و شهرســازی منحل شــد، گفت: پس از بررسی‌هل مشخص شد در ماده ۱۰۱ آیین نامــه اجرایی یک تبصره ۳ وجود دارد کــه می گویــد وزیر وظیفه دارد آیین دادرســی را تهیه و ابــلاغ کند. برهمین اســاس، ما رفتیم و با ۳۰ بار حضور در وزارت راه و شهرســازی، این موضوع را دنبال کردیم و بالاخره موفق شــدیم ابلاغ آیین دادرســی را دریافت کرده و به همه استان‌ها ابلاغ کنیم.

 رئیس ســازمان نظام مهندســی ســاختمان با تاکید بر اینکه ابلاغ آیین دادرســی، یــک فضــای احســاس امنیــت در جامعــه نظــام مهندســی بــه خصوص در هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور ایجاد کرد، اظهارداشت: با ابلاغ آیین دادرسی دیگر از این پس شاهد بسیاری از تخلفات و اتفاقات نخواهیم بود.

مهندس خرم خاطرنشــان کرد: این اقدام مهندس اســلامی، وزیر وقت راه و شهرسازی، بزرگترین خدمت بــه احقــاق حق و اعتــای حیثیت و شــأن مهندســی بــود. بنده از ایشــان و همه کســانی که در تهیــه و تدوین، اصلاح و تصویب و ابلاغ آیین دادرســی تأثیرگذار بودند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.