جلسه فوق العاده کمیته آموزش و ترویج سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس برگزار شد

جلسه فوق العاده کمیته آموزش و ترویج با حضور اعضای هیات رئیسه سازمان، اعضای کمیته آموزش و ترویج و نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان فارس برگزار شد.

به گزارش دریافتی پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان، معاون آموزش، توسعه و پژوهش سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با ارائه گزارشی از عملکرد کمیته آموزش و ترویج، درخصوص طرح مهندس کارآموز مربوط به دانش آموختگان متقاضی ورود به حرفه مهندسی اظهار کرد: طرح جامع آموزش مهندسان در چهار سطح تدوین شده که از زمان تحصیل در دانشگاه تا دریافت بالاترین پایه مهندسی را شامل می شود و این طرح از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است.

دکتر جعفر زارع افزود: پس از عقد تفاهم نامه ای بین شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به عنوان استان پایلوت، پس از اخذ مشورت از اساتید مربوطه، اقدام به تهیه و تدوین سرفصل ها، دوره ها و مباحث میان رشته ای در هفت رشته با تعیین میزان ساعت آموزش لازم برای هر رشته کرده که در قالب یک کتابچه تدوین شده است.

وی همچنین با اشاره به تهیه مستندات و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای شروع طرح گفت: در ادامه این روند، نسبت به تهیه شیوه نامه ها، دستورالعمل ها، نظامنامه مهندس کارآموز و شیوه نامه های آموزش با رویکرد مهارتی بودن آموزش‌ها و همچنین بودجه بندی و برنامه های زمان بندی اقدام شده است.

معاون آموزش، توسعه و پژوهش افزود: برای هم‌اندیشی در جهت اجرای هرچه بهتر طرح جلساتی با صاحبان حرفه ها، شرکت های مهندسی و کارگاه های تولیدی برگزار و نظرات ایشان اخذ شد؛ همچنین به منظور تعامل بیشتر با مراکز آموزشی، از امکانات آموزشی استان اعم از دانشگاه ها و مراکز صنعتی بازدید به عمل آمد که در این راستا با دانشگاه فنی حرفه‌ای استان نیز تفاهم نامه ای منعقد شد.

رئیس جلسه کمیته آموزش و ترویج نیز در این جلسه اظهار کرد: کمیته آموزش و ترویج از بیست سال پیش به همت تعدادی از مهندسان عضو سازمان پایه گذاری شد و در طول این سال ها به فعالیت مشغول بوده است.

مهندس محمدجعفر کاشف، ضمن بیان این نکته که یکی از وظایف کمیته آموزش، بازنگری دوره های برگزار شده آموزشی و ارائه پیشنهاد برای ارتقای دوره ها است، گفت: با توجه به اینکه دوره های تئوری در دانشگاه ها برگزار می شود، باید دوره های آموزشی سازمان به سمت کارآموزی به شیوه عملی و کارگاهی سوق پیدا کند و در این راستا می توان از همفکری مدرسان و صاحب نظران در این حوزه بهره برد.

دکتر افشین سالاری، عضوکمیته آموزش و ترویج نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت برگزارری دوره های آموزشی مهندس کارآموز ، اظهار کرد: باید انگیزه ای برای مهندسان متقاضی، در قالب امتیاز دهی ایجاد شود، که این انگیزه ها می تواند به صورت پرداخت بیمه یا پرداخت حقوق حداقلی باشد.

مهندس غلامحسین هوشمند سروستانی، دبیر کمیته آموزش و ترویج ، ضمن تاکید بر لزوم یک سازمان دهی مناسب به منظور اجرای طرح مهندس کارآموز گفت: این‌ امر نیاز به ایجاد یک تشکل منسجم دارد تا نتیجه جلسات برگزار شده کمیته آموزش، نظرات افراد حاضر در جلسات و همچنین پیشنهادات صاحبنظران از طریق این تشکل دریافت شده و متعاقب آن، اطلاع رسانی ها به درستی و کامل انجام شوند تا این فرآیند گسسته نشود.

دبیر هیأت رئیسه سازمان اظهار کرد: با اطلاع رسانی و تهیه محتواهای آموزشی در قالب فیلم های آموزشی می توان گام موثری برای آگاه سازی مهندسان برداشت و این امر می تواند در ایجاد انگیزه در مهندسان برای شرکت در دوره های آموزش مفید باشد.

مهندس مهرداد خواجه پور همچنین افزود: در گذشته بنا بود از سوی سازمان، پارک آموزش مبحث مقررات ملی احداث شود و مباحث عملی پایه، در این فضا آموزش داده شده و برخی از مبحث های آموزشی برای بازدید مهندسان متقاضی به صورت اجرایی برگزار شود. 

وی خاطر نشان کرد: در بحث آموزش، به منظور تسهیل کار ناظران لازم است که کارگران ساختمانی، شهروندان و مالکان ساختمان هم آموزش های لازم را ببینند. به این منظور باید تمام دست اندرکاران حوزه صنعت ساختمان، اعم از شهرداری و اداره کل راه و شهر سازی، با سازمان نظام مهندسی ساختمان در این زمینه همکاری داشته باشند.

در این جلسه هم اندیشی، مهندس مهرداد راستی، نماینده اداره کل راه و شهرسازی درخصوص اقدامات انجام شده در سال های گذشته بیان کرد: قبلا دوره هایی رایگان برای 4 رشته با ساعاتی محدود برگزار می شد که به این منظور نرم افزاری برای دسته بندی افراد بر اساس سطح کار ایشان هم تهیه شده بود.

وی با اشاره به این که طرح مهندس کارآموز نیاز به صرف وقت و امکانات زیاد دارد، گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب، بررسی بازخورد امر آموزش در سایر استان ها، شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی می تواند کمک مفیدی در برنامه ریزی برای حصول به این هدف باشد.

نماینده اداره کل راه و شهرسازی در کمیته آموزش افزود: باید دوره ای جامع تدوین شود و این طرح با تدوینی مناسب، در افق ده ساله بسیار موثر خواهد بود.

در این جلسه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با تقدیر از زحمات کمیته آموزش و ترویج، بر اهمیت طرح مهندس کارآموز تاکید کرد و گفت: این طرح به دلیل اهمیت آن باید به فوریت اجرا شده و برای اجرای این طرح در سال آینده، بودجه لازم در نظر گرفته شود.

دکتر مجتبی زوربخش با اشاره به آسیب شناسی های انجام شده در حوزه آموزش مهندسان جوان گفت: متاسفانه مهندسان از ابتدای دانشگاه تا زمان دریافت پروانه اشتغال و صلاحیت، تمامی آموزش هایشان به صورت تئوری است و جرات در انجام کارهای مهندسی در ایشان، از طریق برگزاری همین دوره های کارآموزی ایجاد می شود.

وی با اشاره به میزان تخلفات مهندسی اظهار کرد: بسیاری از این تخلفات به دلیل نبود اطلاع کافی و جرات مهندسی است که منجر به پایین آمدن کیفیت کار مهندسان می شود.

رئیس سازمان همچنین گفت: عالی ترین مقامی که می تواند در خصوص تصمیم سازی و سیاست گذاری در امر آموزش، هیات مدیره سازمان را یاری کند، کمیته آموزش و ترویج سازمان است و لذا باید همواره واحد آموزش با هیات مدیره سازمان در تبادل نظر باشد تا مواردی را که کمیته آموزش از سر اخلاص و انگیزه اعلام می کند، در جلسات هیات مدیره مطرح شود.

زوربخش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکید هیات مدیره دوره نهم سازمان بر تسهیل روند آموزش است و در این راستا باید بسته پیشنهادی سازمان برای همکاری ادارات و ارگان های ذیربط با این مجموعه در بحث آموزش، به منظور ارائه در صحن شورای شهر شیراز آماده شود.