برگزاری سمينار بررسي ضوابط خاص در سازه هاي بتن آرمه جهت مقاومت در برابر زلزله

سمينار بررسي ضوابط خاص در سازه هاي بتن آرمه جهت مقاومت در برابر زلزله به مناسبت سالروز زلزله رودبار به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان برگزار شد برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، سمينار بررسي ضوابط خاص در سازه هاي بتن آرمه جهت مقاومت در برابر زلزله به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل سال 69 به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان روز سه شنبه 31 خرداد 1401 در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی بانک صادرات برگزار شد.

در ابتدای سمینار مهندس بهزاد پارسا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان ضمن اشاره به خسارات جانی و مالی حادثه تلخ زلزله سال 69 اظهار کرد این اتفاق دلخراش تلنگری بود تا به کیفیت ساخت و ساز به صورت جدی فکر شود و در واقع نقطه عطف در تاریخ حوادث ایران به شمار می رود زیرا تدوین مقررات ملی ساختمان و تشکیل سازمان نظام مهندسی پس از این حادثه به وقوع پیوسته است.

وی ضمن اشاره به روزهای ابتدایی شروع به کار هیئت مدیره دوره نهم و شرایط پر تنش آن زمان گفت نسخه ای از قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس به تصویب رسیده بود که قرار بود در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شود که بدون کوچکترین نظرخواهی از سازمانهایی که بیشترین ارتباط با این قانون را دارند صورت گرفته بود. اما با گذشت زمان و جلسات متعدد با نمایندگان مجلس این نگاه و هجمه ها تا اندازه ای تغییر کرد. بخصوص پس از حادثه تلخ متروپل، ضرورت ساخت و ساز اصولی و استفاده از خدمات سازمان نظام مهندسی تقویت شد به طوریکه نمایندگان مجلس نیز در اظهارات خود خواستار پررنگ شدن نقش ناظران در قانون شدند و در بازنگری قانون به این مهم توجه نشان دادند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در صحبتهای خود با اشاره به اینکه ناظران نقش اساسی در روند ساخت و ساز ایفا می کنند خواستار توجه ویژه مراجع ذیربط به گزارش های ناظران شد و بیان کرد در سامانه الکترونیکی سازمان که متصل به مراجع صدور پروانه است ناظران از طریق گزارشات مرحله ای تخلفات را به اطلاع مراجع صدور پروانه می رسانند.

وی همچنین خواستار هماهنگی و همدلی مهندسان در ارتقای جایگاه سازمان شد و اظهار امیدواری کرد با تعهد و عمل به وظایف اخلاقی در مسیر پیشرفت سازمان و جایگاه مهندسی قدمهای استوارتری برداشته شود.

در ادامه دکتر داود مستوفی نژاد استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو کمیته تخصصی مبحث نهم مقررات ملی و آیین نامه بتن ایران (آبا) ضوابط خاص در سازه هاي بتن آرمه جهت مقاومت در برابر زلزله را تشریح کرد. وی موارد کاربرد ضوابط اختصاصی طراحی در برابر زلزله را توضیح داد و به بررسی حد شکل پذیری برای طراحی در برابر زلزله پرداخت.

این استاد دانشگاه اصفهان در خصوص ضوابط عمومی فولادگذاری متوسط و ویژه، اساس طراحی لرزه ای، قاب های خمشی، دیوار های برشی و عملکرد های آن مطالبی را به تفصیل بیان کرد و در پایان به نقل از چالز ریشتر که زلزله مردم را نمی کشد بلکه ساختمان ها مردم را می کشند از مهندسان خواست در رعایت اصول طراحی در برابر زلزله نهایت دقت را داشته باشند.

در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ پیرامون موضوع سمینار برگزار شد.

1401 04 01 22 53 10de0f2c6b 2405 4a8a a552 2558ba17a0dc