عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان: ریشه حوادثی همچون پلاسکو و متروپل ها را باید در عدم رعایت مقررات ملی ساختمان جست

فرشید عزت پور عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان با اشاره به فاجعه متروپل و حوادث مشابه این چنینی اظهار داشت: ریشه یابی و یافتن علل بروز فاجعه هایی همچون ریزش ساختمان متروپل و فاجعه ساختمان پلاسکو و ... را باید در رعایت اصول مقررات ملی ساختمان در قبل از ساخت، حین ساخت و بعد از ساخت و در زمان بهره برداری و نگهداری باید جستجو کرد.

به گزارش پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان کردستان دکتر فرشید عزت پور عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان با اشاره به فاجعه متروپل و حوادث مشابه این چنینی اظهار داشت: ریشه یابی و یافتن علل بروز فاجعه هایی همچون ریزش ساختمان متروپل و فاجعه ساختمان پلاسکو و ... را باید در رعایت اصول مقررات ملی ساختمان در قبل از ساخت، حین ساخت و بعد از ساخت و در زمان بهره برداری و نگهداری باید جستجو کرد.
دکتر عزت پور اعلام داشت: در مقررات ملی ساختمان کلیه اصول مورد نیاز از صفر تا صد یک ساختمان یعنی بحث ژئوتکنیک و مطالعه زمین گرفته تا زمان بهره برداری از ساختمان تعبیه شده است. عدم رعایت اصول و مقررات ملی، ساختمانی کامل و ساخته شده را به کام رودخانه و یا سیلاب می برد نمونه در استان مازندران بعلت عدم رعایت اصول ژیوتکنیک، پلی ساخته شده در رشت و تونل متروی قم تخریب می شود چون مبانی طراحی رعایت نمی شود، ساختمان پلاسکو زیر حریق نابود میشود چون اصول بهره برداری و نگهداری رعایت نمیشه و اینک ساختمان مترو پل آبادان بعلت عدم رعایت مبانی طراحی و اصول فنی و لازم در اجراء منجر به ریزش و تخریب کلی بخشی از ساختمان میشود
وی افزود: این ساختمان متاسفانه از از نظر طراحی (مباحث مربوط به طراحی ساختمانهای فلزی و بتنی مباحث 8 و 9)، تاییدیه‌ها و یا مجوزههای لازم در آن رعایت نشد و در حین اجرا هم نکاتی که باید طبق قانون درنظر گرفته می شد رعایت نشده است.
این عضو گروه عمران سازمان اظهار داشت: همانطور که جامعه و قوانین موجود و فرهنگ سازی شکل گرفته هیچگاه اجازه نمی دهد یک پزشک طبابت و تخصص و علم و دانش خود را به شخص غیرمتخصص برای عمل جراحی بسپارد بایستی کار را به کاردان سپرد و امر ساخت و ساز را به صاحبان و متخصصان اصلی آن یعنی مهندسین و سازمان نظام مهندسی ساختمان سپرد.
این عضو هیات مدیره گفت: متاسفانه بخش اعظم کشور ایران روی کسل قراردارد و رعایت بعد از طراحی و در مرحله اجرا ساخت ساختمان از فونداسیون گرفته تا نقاشی و تمیز کاری و بهداشتی و ایمنی و تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی و آسانسور و ... ها هم باید طبق مقررات ملی ساختمان عمل گردد تا بتوان ساختمانی اصولی و ایمن ساخت.

عزت پور اعلام داشت: نقش سازمان های نظام مهندسی ساختمان در عدم بروز حادثه های همچون متروپل بسیار پررنگ است. اعتماد و احترام به جایگاه سازمان نظام مهندسی یعنی خلق ساختمان های ایمن با مقاومت بالاست.
عضو عیات مدیره نظام مهندسی کردستان در رابطه با اینکه آیا وضعیت ساخت و ساز در استان کردستان مطلوب است اظهار داشت: ساخت و سازها در کردستان علی الخصوص در حاشیه‌های شهر که سازمان نظام مهندسی در آنجا دخالت نداشته است و ساخت سازهای توسط افراد معمولی و غیر متخصص احداث شده، نگران کننده می باشد.