نگاهی به فرآيند تعمير و نگهداشت ساختمان‌ها

در انگلستان چه می‌گذرد؟

مديريت تعميرات و نگهداری ساختمان­ها شامل سه ركن اصلی است كه هر يک از متخصصان بايد امكانات و ويژگی‌های آن را بدانند.

در بحث مديريت تعمير و نگهداشت ساختمان، بايد با دانستن اطلاعات دقيق دربارهٔ ساختمان و ميزان برآورد هزينه و زمان تعمير و نگهداری، اين امر مهم را ارتقا داد؛ به گونه­ای كه كيفيت ايمنی ساختمان برای ساكنان آن ساختمان و منطقه بالا رود.

پس از شناسايی موارد مورد نياز به تعمير، بايد ارتقای ساختمان نيز مورد توجه قرار گيرد. بايد توجه داشت با نگهداری مناسب و به موقع اجزای ساختمان و تجهيزات آن، می­توان هزينه­ها را كاهش داد و مانع بروز حوادث زيان‌آور شد. مسئله مهم ديگر، شناخت ذينفعان است. برای انجام اين امر مهم، بايد هر سه ركن در مراحل تصميم­گيری، مراحل استرس­زا و ... در دسترس باشند.

ذی‌نفعان تعمير و نگهداشت

ذی‌نفعان امر مهم تعمير و نگهداشت ساختمان­ها می‌تواند شامل مشتريان داخلی و خارجی ساختمان­ها باشد. این افراد می­توانند پيش از خريد ساختمان و يا پس از خريد و سكونت در آن، به شركت­های تعمير و نگهداری مراجعه کنند. این مشتریان دارای كسب و كار خوبی در اين زمينه بوده یا مديرانی با استراتژی قوی و محكم دارند. همچنين بسياری از مشاوران املاک با وجود متصصان و همچنین گواهينامهٔ معتبر می­توانند در اين امر به مشتريان كمک كنند.

مولفه­ها و پارامترهايی كه در اين زمينه تاثيرگذارند عبارتند از جمع­آوری اطلاعات ساختمان و تجزيه و تحليل آن‌ها، بررسی هرگونه تغيير در ساختمان به وسيله مالک، بررسی تغييرات مورد نياز ساكنان، برآورد هزينه­های مورد نياز تعمير، استفاده از تجهيزات و امكانات مورد نياز برای پايش و سلامت.

هزينهٔ تعمير و نگهداری

مسئله مهم ديگری كه بر هزينهٔ تعمير و نگهداری ساختمان­ها تاثير می­گذارد، تعداد و مديريت سفارش­های مالكان است. هرچه ميزان كارهای بيشتری به اين شركت­ها واگذار شود، تماس با متخصصان آن‌ها بيشتر صورت گيرد، تعداد دفعات مراجعه افزايش يابد، به همان میزان هزينه­ها نيز بيشتر خواهد شد.

به منظور اين كاهش هزينه، می‌توان با اجرای سيستم­های هشداردهنده كه به طور مستقيم به اپراتورهای آن شركت متصل هستند، اين مشكل را حل كرد.

مالكان می‌توانند برای محاسبهٔ هزينه­‌ها و ميزان بودجهٔ مورد نياز، از مشاوران آن شركت­‌ها كمك بگيرند. برای ساختمان­‌های اداری با استفاده از سيستم­‌های هوشمند و قدرتمند می­توان ميزان خسارت به كارمندان و مشتريان را کاهش داده و طول عمر ساختمان را افزايش داد.

اقدامات شركت پيمانكار

نكته و مسئله مهم، اقدامات شركت پيمانكار است. انجام اقدامات و تعهدات به ميزان قرارداد و توافق­نامه بين شركت پيمانكار و مالكان بستگی دارد. عملكرد شركت پيمانكار بايد بسيار هوشمندانه و برنامه­ريزی شده باشد تا رفع نواقص به خوبی صورت پذيرد. در این صورت، هزينه­‌های آن شركت و ميزان مراجعات به ساختمان، كاهش يافته و هزينه­ها مديريت می‌شود. اينكه چه كسی به عنوان نخستین نفر در صورت بروز خسارت به ساختمان بايد اقداماتی انجام دهد، نياز به بررسی و بحث با تمامی اركان دارد. این امر بايد از پيش تعيين شده باشد، چون فوريت اقدام و كيفيت حاصل، بسيار ارزشمند است.

مديريت مالی

بحث مديريت مالی برای شركت‌های پيمانكار اهميت بسياری پيدا می­كند. با يک سيستم ارزشمند و مديريت رايانه­ای تاسيسات، می‌توان مشكلات را به سرعت شناسايی و حل كرده و تعادلی میان ميزان هزينه و كيفيت، برقرار كرد.

در اين موضوع اختلافاتی هم می‌تواند پيش آيد. از جمله این‌كه فاكتورهای پيمانكار مورد تاييد مالكان نباشد، يا اينكه مالكان از فاكتورها مطلع نباشند. این موضوع می­تواند با رجوع به سايت، دریافت ميزان هزينه، ريز هزينه­ها و ميزان صرف زمان و نيروی انسانی مورد مطالعه قرار گرفته و سپس تاييد شود. در صورت عدم اثبات پيمانكار و ارائهٔ فاكتورهای ناقص، می­توان برگه­های مالی و ميزان ريسک را با مسئولان در ميان گذاشت تا به اين مسئله رسيدگی شود. اگر ميزان موارد غير تاييد، به طور قابل توجهی افزايش يابد، اين موضوع بر منابع مالی مالكان تاثير بسياری می­گذارد. پس بهتر است، تصميم درست اتخاذ شود. برای جلوگيری از اين مشكلات و بهبود كيفيت و ايمنی و مديريت هزينه، لازم است شركت­های پيمانكار مطابق الزامات قانونی، دوره­هايی در خصوص شناخت و ميزان و ارزيابی ريسک­ها گذرانده باشند و گواهينامه و صلاحيت­هايی در اين خصوص اخذ کنند. این در حالی است که موضوع نگهداری باید از قبل برنامه­ريزی شده باشد. بدین شکل که بايد پرسش‌نامه­ها قبل از اخذ صلاحيت، تكميل شود تا تاثير آن بر كسب و كار شركت­های پيمانكار تعيين شود.

پرسش‌نامه قبل از اخذ صلاحيت لازم است مواردی نظير كليه دوره­های آموزشی، تجهيزات و امكانات مورد نياز، بيمه و فرآيندهای آن، بررسی نرخ بيمه،بسته­‌ها و پكيج­‌های نرم‌­افزاری مورد نياز، تعداد افراد به كارگيری را شامل شود.

صدور گواهينامه‌­های ايمنی

مسئلهٔ مهم ديگر، صدور گواهينامه­های ايمنی است كه بايد منطبق با كار مورد نياز باشد تا در وضعيت­های ناگوار و بسيار جدی، به كار آيد. صدور گواهينامه و الزام منطبق بودن با اين فرآيند، باعث می‌شود كه شركت پيمانكار در آن زمينه توانمند باشد. اين موضوع باعث    صرفه­جويی در هزينه و زمان شده و باعث می­شود افراد با سطح انطباق بيشتر به كار گرفته شوند. سطح انطباق بالا، باعث می­شود گزارش­های بهتر در سايت ثبت شود و برای اقدامات مورد نياز، بررسی­ها و علل ايجاد شده، زمان كمتری را از مديران شركت می­گيرد. دانستن اطلاعات مرتبط، خود باعث صرفه­جويی در هزينه­های شركت شده و اختلافات حقوقی و بيمه­ای را نيز كاهش می­دهد. از همه مهم­تر نجات جان انسان­ها به شكل بهتری صورت خواهد گرفت.


معرفی شرکت SODEXO کشور انگلستان

شرکت SODEXO يكی از برترين شركت‌های مديريت نگهداری تاسيسات در انگلستان است. این شرکت خدمات مديريتی با تسهيلات قوی، پايدار و متناسب با ساختمان­ها و شركت‌های دولتی و خصوصی را ارائه می­دهد.

در اين شركت، کارمندان با توجه به حرف مشتريان، ميزان انتظار آن‌ها از موضوع را بررسی و ارزيابی می‌کنند. سپس با ارزش­گذاری كارها به تضمين از طريق قرارداد پرداخته و تجارت را آغاز می­كنند.

برای این شرکت به عنوان يک ارائه دهندهٔ خدمات مديريت نگهداری، ضروريست كه با مشتريان همكاری و ارتباط نزديک داشته باشد و راه­حل­ها را برای آن‌ها شرح دهد. این شرکت تنها تجربيات گذشته را در اختيار مشتريان خود قرار نمی­دهد؛ بلكه به بينش و درک روند كار در محيط­های اداری دولتی و خصوصی مي‌پردازد.

خدمات شركت از مديريت نگهداری تاسيسات دفاتر تا كارخانه­های توليدی را شامل می‌شود. شركت SODEXO با امكانات مديريت يكپارچهٔ حرفه­ای، نيازهای مشتریان را بسته به ميزان امكانات خود مرتفع می‌کند.

طيف وسيعی از خدمات این شرکت، شامل مديريت نگهداری تاسيسات­ مقابل منازل، اتاق پست برق، محيط­های پسماند، مراكز همايش­ها و سمينارها، محل­های تناسب اندام و باشگاه­های ورزشي و ... می­شود.

با حضور روزافزون فناوری و امكانات جديد در زندگی­های امروزی، SODEXO همواره در حال تقويت امكانات خود برای پاسخگويی به مشتريان و افزايش ميزان مشتريان است.

این شرکت همواره از فن­آوری‌های جديد استقبال کرده و تجارت خود را هوشمندانه­تر می‌کند.

تيم پشتيبانی SODEXO هميشه در خدمت مشتريان بوده و همواره با استفاده از سيستم‌های هوشمند، خدمات 24 ساعته را به وسيله رايانه به مشتريان ارائه می­دهد. در صورت نياز به رفع مشكل، اين مسئله بسيار سريع با اعلان­های مورد نياز به متخصصان اطلاع داده می­شود. چون شرکت در برابر ساكنان و مشتريان و تجهيزات ساختمان­های اداری دولتی و خصوصی و آسيب رسيدن به ساختمان­های مجاور مسئول است.