مهندس وثوقی ایرانی عضو هیات مدیره و خزانه دار سازمان نظام مهندسی استان اردبیل :

قانون سازمان نظام مهندسی باید اصلاح شود

مهندس وثوقی ایرانی عضو هیات مدیره و خزانه دار سازمان نظام مهندسی استان اردبیل گفت: اساساٌ سازه های نظام مهندسی با قانون غلط بنیان گذاشته شده است . سازمان نظام مهندسی پنج ایراد قانونی دارد که اصلی ترین چالش آن قانون غلط است .

وی در گفتگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی افزود : اولین چالش سازمان نظام مهندسی ، تجمیع وظیفه ی تشکلی با وظیفه ی حاکمیتی در این حوزه است . وظیفه ی استاندارد سازی بر عهده ی دولت ها است اما متاسفانه با قانون بیست سال پیش سازمان نظام مهندسی وظایف خود را پیش می برد که باید جهت بهتر شدن کار ، قانون اصلاح گردد .
دومین مشکل کارمندان عضو سازمان هستند که بالادستی و پایین دستی مشخص نیست.
وی در خصوص سومین مشکل نیز گفت : بحث هیات رئیسه هاست که مدت آن یک سال می باشد بنا بر این طی یک سال نمیتوان برنامه جامع نوشت و آن را به اجرا گذاشت ، باید ثبات مدیریت در سازمان تثبیت شود .
ایشان در خصوص چهارمین مشکل گفتند : سیستم کوپنی توزیع سهمیه در هیچ اقتصادی وجود ندارد بنابراین باید در ساخت و ساز در بحث کنترل طراحی و شناسنامه فنی و نظارت ، شایسته سالاری و کارایی مد نظر قرار گیرد . وی در مورد آخرین مشکل نیز افزودند : بحث برگزاری مجامع یکی دیگر از مشکلات سازمان های نظام مهندسی است که سرنوشت ۱۲ هزار نفر را در یک مجمع فقط ۲۵۰ نفر تعیین می کنند .
مهندس وثوقی ایرانی در خصوص شناسنامه فنی و نقش آن در ارتقای کیفیت ساخت و ساز گفت : هر سازه ای که ساخته می شود باید شناسنامه فنی داشته باشد . از صفر تا صد کار باید از بیمه تضمین کیفیت برخوردار باشد . لذا در این خصوص لازم است دیوان عدالت اداری تجدید نظر کند چرا که ساخت و ساز ساختمان های بدون شناسنامه فنی اصلا اصولی و قانونی نیست.
ایشان در پایان در خصوص کنترل طراحی و نقش آن در ارتقای ساخت و ساز یادآور شدند : کنترل نقشه ها با سازمان نظام مهندسی است ، بروکراسی و دیوان سالاری باید کمتر شود ، اساسا با موضوع کنترل نقشه ها مخالفم چرا که باید کنترل طراحی با حضور مهندس طراح انجام گیرد بنا بر این در بحث کنترل طراحی دقت و نظارت می تواند نقش کلیدی داشته باشد .