عضو هیات مدیرهٔ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

1300 ساختمان مانند پلاسکو در تهران وجود دارد

عضو هیات مدیرهٔ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بر لزوم اجرای قوانین نگهداری و مقام‌سازی ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: حدود 1300 ساختمان در تهران وجود دارد که همانند ساختمان پلاسکو می‌توانند حادثه‌ای مشابه رقم بزنند.

سعید کروبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری نظام مهندسی ساختمان، درخصوص ضرورت اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در سراسر کشور، گفت: وقتی در سال 95 مبحث مذکور از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تهیه و ابلاغ شد، بسیاری از موانع قانونی مدنظر گرفته نشد که این امر دلیل عدم اجرای قوانین است.

عضو هیات مدیرهٔ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اظهار کرد: مبحث 22 مقررات ملی ساختمان تاکنون دو مرتبه مورد بازنگری قرار گرفته؛ اما همچنان موانع جدی در اجرای آن، وجود دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس، از ابتدای سال جاری ستاد تخصصی در شورای مرکزی با حضور کارشناسان از سراسر کشور تشکیل شد تا مسائل مربوط به قانون یاد شده تا پایان سال 1400 برطرف شده و از ظرفیت‌های مبحث 22 مقررات ملی ساختمان بهره‌مند شویم.

کروبی در خصوص اجرای قانون مذکور در استان‌ها، افزود: پس از حادثهٔ پلاسکو، نامه‌ای از سوی مسئولان وزارت راه و شهردازی به مراجع مربوطه ارائه شد تا قانون یاد شده اجرایی شود. بر این اساس مسئولان طراحی، نظارت و اجرا در مبحث تعمیر و نگهداری را به عهده داشتند؛ اما فراموش شد که بازرسان نیازمند آموزش‌های خاصی هستند. این امر نشان می‌دهد، مفاد به صورت کلی دیده شده بود.

عضو هیات مدیرهٔ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: اکنون چک‌لیست‌های بازرسان در حوزهٔ سازه و معماری و غیره توسط بسیاری از کارشناسان شورای مرکزی در حال تدوین است تا امور نگهداری یا نگهداشت به خوبی پیگیری شود؛ در واقع اقدامات پیشگیرانه باید در این حوزه اولویت داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین باید یادآور شد تا زمانی که صنعت بیمه و بانکداری مورد توجه قرار نگیرد، اهداف مدنظر اجرایی نخواهد شد؛ به عبارتی در تمام کشورهای دنیا برای چنین مسائلی امور بیمه مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما در کشور ما چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

کروبی با اشاره به نقش شهرداری‌، اظهار کرد: در این میان وقتی شهرداری‌ها مجوز پایان‌کار صادر می‌کنند، باید مجوز بهره‌برداری نیز صادر کنند؛ حتی وقتی خریدار جدیدی اقدام به تهیه مسکن می‌کند، باید بازرسی جدید صورت بگیرد تا مشخص شود امکان بهره‌برداری از آن مجموعه وجود دارد یا خیر.

عضو هیات مدیرهٔ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه بیش از یک‌صد سال از عمر احداث ساختمان در کشورمان می‌گذرد؛ اما تاکنون به مبحث نگهداری چنین سرمایه‌هایی توجه نشده است، خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 1200 تا 1300 ساختمان در تهران وجود دارد که همانند ساختمان پلاسکو هستند و می‌توانند حادثه‌ای مشابه رقم بزنند؛ لذا باید به این مقوله توجه جدی شود.