مطالبات جامعه مهندسی از هیات مدیره جدید سازمان‌های نظام مهندسی/ ۳

اسکندری: کیفیت مسکن باید در اولویت سازمان نظام مهندسی قرار گیرد

اسکندری بر لزوم توجه به کیفیت مسکن تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز بخش اعظمی از پروژه‌های اجرایی توسط افرادی که دانش مهندسی نداشته و عملا غیر حرفه‌ای هستند، اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور،  محمود اسکندری، نایب رئیس اول هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان سمنان، بر لزوم توجه به استانداردهای ساخت مسکن تاکید کرد و در این باره گفت: از آنجایی که مسکن یکی از گرانبهاترین کالاهایی است که هر فرد در زندگی خود، خریداری می‌کند، و به واسطه آن عمری را برای پرداخت تسهیلات و بدهی‌های آن صرف می‌‎کند، بنابراین رسالت سازمان نظام مهندسی در حفظ این بخش بسیار مهم و اساسی است.

او افزود: در راستای این موضوع، ضروری است که سازمان نظام مهندسی در رعایت اصول فنی، کیفیت ساخت، معماری ایرانی- اسلامی و مباحث دیگری که در این بخش وجود دارد، به صورت جدی عمل کند و این موضوع، در اولویت همه ارکان ساخت‌وساز، اعم از سازمان نظام مهندسی قرار گیرد.

نایب رئیس اول هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان سمنان ادامه داد: متاسفانه امروز بخش اعظمی از پروژه‌های اجرایی توسط افرادی که دانش مهندسی نداشته و عملا غیر حرفه‌ای هستند، اجرا می‌شود، به همین خاطر شاهد این هستیم که عمر مفید ساختمان‌ها به شدت کاهش یافته؛ این در حالی است که ما در کشور هم مصالح خوب و پایدار، و هم مهندسین و متخصصین خوبی در اختیار داریم.

او تاکید کرد: در واقع این نقطه ضعف سبب شده که عمر مفید ساختمان‌های کشور از حد نرمال و استاندارد پایین‌تر باشد. بنابراین، موضوع حضور افراد متخصص و مصالح خوب، باید در اولویت سازندگان ذی صلاح و همه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد تا بتوانیم ساخت و ساز با کیفیت‌تری را، که به عنوان سرمایه مهم کشور ماست، به مردم و جامعه ارائه کرده، و در نهایت حفظ کنیم.

اسکندری، به روز رسانی حق الزحمه جامعه مهندسان را یک امر مهم دانست و تصریح کرد: در وضعیت کنونی، یک مهندس ناظر یا طراح، مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد. زیرا تا زمانی که یک ساختمان پا برجاست و از آن استفاده می‌شود، این مسئولیت ادامه دارد.

او، همدلی را عنصر مهمی در دستیابی به اهداف بلندمدت خواند و افزود: توقع اصلی همه ما، هم از سازمان نظام مهندسی و هم از دستگاه‌های متولی نظیر شهرداری و سازمان راه و شهرسازی، کمک به بهبود این عرصه است. بدیهی است که در این مسیر همدلی و همراهی می‌تواند سبب دستیابی تمام گروه‌های خدمات دهنده به کیفیت بهتر و در نتیجه رفاه جامعه دریافت کننده، شود.