مطالبات جامعه مهندسی از هیات مدیره جدید سازمان‌های نظام مهندسی/ ۷

فروزانفر: توجه به شایسته سالاری در جامعه مهندسی ضروری است

عضو اصلی هیات مدیره سازمان مهندسی استان خراسان جنوبی توجه به شایسته‌سالاری در جامعه مهندسی را ضروری خواند و گفت: توجه به شایسته‌سالاری و عدالت (نه مساوات) بین مهندسان الزامی است. لذا سیستم ارجاع نقشه و نظارت باید اصلاح شود تا زمینه برای رقابت سالم و سازندهٔ مهندسان در ارتقاء کیفی ساخت‌وساز فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، فرید فروزانفر، بر لزوم توجه به ارتقاء سطح کیفی ساخت‌وسازها تاکید کرد و گفت: به نظر من، انتظاراتی که از جامعه نظام مهندسی و هیئت مدیره آن می‌رود، در  چند آیتم خلاصه می‌شود که شاید مهمترین آن تلاش در جهت ارتقاء سطح کیفی ساخت‌وسازهای شهری است.

وی افزود: بدیهی است که ارتقای سطح ساخت‌وسازهای شهری، نتیجهٔ تعامل و همکاری مهندسان و مجموعه‌های مدیریت شهری است. لذا وظیفه مهندسان در این حوزه رعایت دقیق و کامل مقررات ملی ساختمان و نظارت تمام و کمال، بر اجرای صحیح ساختمان و جلوگیری از هدررفت انرژی و سرمایه در این مسیر است.

عضو اصلی هیات مدیره سازمان مهندسی استان خراسان جنوبی، ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید هیات مدیره و جامعه نظام مهندسی بر آن متمرکز شوند، تلاش در جهت ارتقاء جایگاه مهندسی در جامعه و یا به عبارتی فرهنگ‌سازی برای ایجاد حساسیت عمومی به مسائل ساخت‌وساز شهری و زیباسازی آن است.

فروزانفر توجه به معیشت و جایگاه مهندسان را ضروری خواند و تصریح کرد: توجه ویژه به معیشت مهندسان و دست اندرکاران حوزه ساخت‌وساز نیز از موارد مهم و اساسی است. همچنین در این حوزه نیاز به اعمال نظارت‌های مضاعف بر کارکرد مهندسان در حوزه‌های نظارت، طراحی، اجرا و اعمال قانون نیز ضرورت دارد تا بتوان علیه افرادی که مقررات را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، اقدام کرد.

او تاکید کرد: در این راستا توجه به شایسته‌سالاری و عدالت (نه مساوات) بین مهندسان الزامی است؛ لذا سیستم ارجاع نقشه و نظارت باید اصلاح شود تا زمینه برای رقابت سالم و سازنده مهندسان در ارتقاء کیفی ساخت‌وساز فراهم شود.

 عضو اصلی هیات مدیره سازمان مهندسی استان خراسان جنوبی، تعامل سازمان مهندسی با دیگر سازمان‌ها را مهم خواند و گفت: ایجاد تعامل و همسویی با شهرداری‌ها و سایر نهادهای متولی کنترل ساخت‌وسازهای شهری، امر مهمی است که باید سازمان مهندسی به آن توجه کند. زیرا در نتیجهٔ این نوع تعامل، کنترل و نظارت بر ساخت‌وسازها به بهترین وجه ممکن صورت خواهد پذیرفت.