مطالبات جامعه مهندسی از هیات مدیره جدید سازمان‌های نظام مهندسی/ ۹

عسکری: از دخالت‌های دولتی در سازمان‌های نظام مهندسی کاسته شود

عضو اصلي هيات مديره دوره چهارم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان معتقد است: شان و منزلت سازمان نظام مهندسی باید به عنوان یک سازمان مردم نهاد غیردولتی حفظ شود و از دخالت‌های دولتی در سازمان‌های نظام مهندسی کاسته شود.

غلامحسين عسکری عضو اصلی هيات مديره دوره چهارم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی درباره مطالبات جامعه مهندسی، گفت: شان و منزلت سازمان نظام مهندسی باید به عنوان یک سازمان مردم نهاد غیردولتی حفظ شده و از دخالت‌های دولتی در سازمان‌های نظام مهندسی کاسته شود.

وی با بیان اینکه باید بیشتر به معیشت مهندسان توجه شود تا صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و محدودکننده، اظهار کرد: در حال حاضر معیشت مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی در خطر است و تربیت مهندسان در رشته‌های سازمان نظام مهندسی به شدت زیاد شده و بازار اشباع شده است؛ بنابراین باید فکر اساسی برای اشتغال به کار مهندسان کرد.

به گفته عسکری اصلاح قانون در جهت استقلال بیشتر سازمان‌های نظام مهندسی نیز نیاز دیگری است که باید محقق شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نرخ تعرفه خدمات، ادامه داد: مبانی این نرخ اشتباه است، زیرا قیمت فروش آپارتمان به طور مثال در تهران از متری ۳۰ میلیون تومان کمتر نیست؛ اما نرخی که برای محاسبهٔ دستمزد مهندسان محاسبه می شود، متری ۲ میلیون تومان است یعنی یک پانزدهم قیمت.

عسکری با بیان اینکه خدمات مهندسی را بر اساس مبانی غیر واقعی محاسبه می‌کنند، افزود: این قیمت‌ها نمی‌تواند ارتزاق مهندسان را تأمین کند؛ در نتیجه مهندسان ناچارند به سراغ شغل دوم و سوم بروند.

وی با تاکید بر اینکه مبانی قیمت‌گذاری نرخ خدمات مهندسی درست نبوده و به اصلاح نیاز دارد، تصریح کرد: اکنون مهندس تمام وقت به معنای واقعی نداریم و افراد در جاهای مختلف کار می کنند، ضمن اینکه ناظر ساختمان هم هستند.