عضو هشتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد:

کاهش بروز حوادث در گرو اجرای مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

دکتر سعید یزدانی گفت: در صورتی که مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان که نقش اصلی در اجرای آنها به عهده سازمان نظام مهندسی است، از سوی متولیان امر جدی گرفته شود، قطعا شاهد کاهش حوادث خواهیم بود.

عضو هشتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان، با ابراز تاسف از حضور افراد ناکارآمد در این عرصه، افزود: متاسفانه دخالت افرادی که دارای تخصص مهندسی نیستند و صرفا بدلیل داشتن سرمایه امور اصلی ساخت‌وساز را به عهده گرفته‌اند، باعث شده علاوه بر پایین آمدن کیفیت ساخت‌وساز در کشور شاهد حوادث ناگواری همچون حادثه ریزش دیوار مدرسه در علی آباد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در صنعت ساختمان باید تمام مراحل اعم از طراحی، اجرا و نظارت توسط مهندسان ذی صلاح انجام شود، در خصوص نقش سازمان نظام مهندسی در کاهش حوادث، تصریح کرد: در صورتی که مباحث ۲۲گانه مقررات ملی ساختمان که نقش اصلی در اجرای آنها به عهده سازمان نظام مهندسی است، از سوی متولیان امر جدی گرفته شود قطعا شاهد کاهش حوادث خواهیم بود.  طبق مقررات ملی ساختمان اجرای ساختمان بایستی توسط مجریان ذی صلاح حقوقی و حقیقی انجام پذیرد و در صورت محقق شدن این امر که قطعا همراه با رعایت نکات مربوط به ایمنی کارگاه خواهد بود، دیگر شاهد بروز حوادث مشابه نخواهیم بود.

یزدانی ادامه داد: با توجه به اینکه فرآیند ساخت و ساز امری کاملا تخصصی است، باید تمام مراحل آن توسط مهندسان واجد صلاحیت انجام پذیرد.

وی تخریب و گودبرداری را یکی از مراحل بسیار حساس در ساختمان سازی دانست و اضافه کرد: این کار باید حتما توسط مهندس داراری صلاحیت اجرا و نظارت شود. با توجه به فقداني که در این زمینه وجود دارد شایسته است وزرات راه و شهرسازی زمینه اعطای این صلاحیت را به مهندسان ذیربط فراهم کند تا از این ره‌آورد دیگر شاهد اتفاقاتی شبیه حادثه علی‌آباد نباشیم.

گفتنی است طی گودبرداری غیراصولی ساختمانی در علی‌آباد کتول در چند روز گذشته، دیوار مدرسه مجاور تخریب شد و جمعی از دانش‌آموزان و کادر مدرسه مجروح و مصدوم شدند.