به مناسبت ۱۲ آذر روز معلولان؛

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان اصفهان: ضرورت تعیین برچسب مناسب‌سازی فضاهای ساختمانی برای معلولان

مهندس مهسا مهرآرام گفت: مناسب‌سازی نشدن فضاهای ساختمانی و شهری برای معلولان نتیجۀ فکر نشدن به این موضوع در طول سالیان اخیر است.

عضو هیئت مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، با اشاره به اینکه فکر نکردن به بحث مناسب‌سازی یکی از علل فقدان این امر است، بیان کرد: با نگاهی به ساخت‌وسازهای انجام شده می‌توان به این امر پی برد که در چند سال اخیر اصلا به موضوع مناسب‌سازی فکر نشده است. دلیل آن هم می‌تواند این باشد که سازمان‌هایی که به‌ طورکلی با معلولان در ارتباط بوده و هستند، مانند سازمان بهزیستی، نیاز افراد معلول برای داشتن سهمی برابر با افراد دیگر را به رخ جامعه نکشیده‌اند.

وی ضمن ابراز تأسف از اینکه همواره نوعی نگاه بدبینانه نسبت به مسئله معلولیت وجود داشته، بیان کرد: در گذشته و قبل از جنگ هشت سالۀ ایران و عراق، وجود افراد معلول در خانواده‌ها‌ لکۀ ننگی بر دامان خانواده محسوب می‌شد. اما با تغییر دید جوامع، چه جوامع اروپایی و چه جامعۀ خودمان و در واقع فرهنگ‌سازی در این زمینه، توانمند کردن این افراد در معرض توجه قرار گرفت تا فضا را برای افراد کم‌توان مناسب‌سازی کنند.

مهرآرام با انتقاد از اینکه فضاهای شهری حتی برای افراد عادی هم به‌طور کامل مناسب‌سازی نشده‌اند، گفت: گاهی اوقات افراد عادی هم در فضاهای شهری با مشکلات زیادی مواجه هستند، چه برسد به مسالۀ معلولان که نیازمند امکانات بیشتری در فضاهای شهری هستند.

وی در پاسخ به این که چطور می‌توان مناسب‌سازی را در فضاهای مختلف ایجاد کرد تصریح کرد: باید قوانین موجود در این زمینه را قوی‌تر بکنیم و به‌علاوه موارد دیگری را نیز به عنوان قانون اضافه کنیم.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد برچسپ مناسب‌سازی است. همان‌طور که برچسپ انرژی وجود دارد؛ در زمینۀ ساختمان‌سازی نیز تدوین یک سری معیارها و رعایت آن‌ها، طوری که به‌کارگیری آن منجر به ارتقا و ارزشمند شدن این ساختمان از هم‌گروه‌های خود شود، اقدام مؤثری خواهد بود.

این عضو هیئت مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، در پایان خاطرنشان کرد: انجام این قبیل اقدامات نیازمند همراهی و یاری مسئولان، دست‌اندکاران و متخصصان است. امید است که به مدد همه عزیزان در امر شهرسازی، معماران و متخصصان در این زمینه، این اقدامات بیش از پیش صورت پذیرد.

برچسب‌ها