عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی؛

به روز بودن و مطالعه مباحث مهندسی باید از اهداف مهندسان باشد

مهندس پارسا پروین، گفت: به روز بودن از لحاظ علمی و مطالعه در زمینه مهندسی روز دنیا باید یکی از اهداف مهم مهندسان باشد.

عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، با اشاره به جایگاه فعلی مهندسان در جامعه امروز، بیان کرد: رونق و شکوفایی جامعه مهندسی در کشور ما بستگی به رونق ساخت‌وساز و رونق اقتصادی کشور دارد. متأسفانه این چند سال به خاطر مشکلات سیاسی و مدیریتی نه تنها در ساخت و ساز بلکه در اکثر رشته‌های مثل کشاورزی و صنعت و ... هم رکود وجود داشته است. هرچند امیدواریم با تغییر سیستم مدیریتی کشور، جامعه مهندسی هم وارد مرحله تغییر و ورود به یک رونق نسبی شود.

وی خاطرنشان کرد: مهندسان باید بدانند که مسائل مادی را نباید هدف اصلی خود از فعالیت‌های مهندسی قرار دهند و به اخلاق مهندسی پایبند باشند. همچنین؛ آن‌ها باید در نظارت و طراحی، بهینه بودن پروژه را از نظر اقتصادی مدنظر داشته باشند، تا بتوانند در این رشته موفق شوند.

وی ادامه داد: به نظر من یک مهندس خوب، اگر ناظر یا طراح پروژه‌ای است باید آن پروژه را متعلق به خود بداند تا با شور و شوق بیشتری در انجام وظیفه نظارتی و طراحی انجام وظیفه کند. به روز بودن از لحاظ علمی و مطالعه در زمینه مهندسی روز دنیا هم باید یکی از اهداف مهم مهندسان باشد.

مهندس پروین خاطرنشان کرد: مهندسان نباید هرگز دست از مطالعه بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بردارند. یک مهندس تازه‌کار هم باید ضمن مطالعه همه جانبه درخصوص رشته خود به جمع‌آوری کتاب‌ها و مستندات فنی رشته‌اش اهتمام ورزد. همچنین؛ برقراری ارتباط و استفاده از نظرات مهندسان باتجربه‌تر می‌تواند چراغ راه وی در این زمینه باشد. مهندسان جوان نیز باید از مهندسان باتجربه‌تر بخواهند تا در مباحث نظارتی و فنی پروژه‌های خود، آن‌ها را دخیل کنند.

عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان در آخر به مهندسان جوان توصیه کرد: مهندسان تازه‌کار دارای انرژی بیشتری در زمینه یادگیری هستند؛ در نتیجه باید خود را به فناوری‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای فنی جدید مسلط کنند. به هر حال این مرحله تازه کار بودن هم سپری خواهد شد؛ پس وقت خود را هدر ندهند؛ تا بتوانند حداکثر استفاده فنی و تجربی را در این دوره داشته باشند.

برچسب‌ها