عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، ابراز نگرانی کرد؛

تضعیف جایگاه مهندسان با ساز و کار ناشی از قوانین و آیین‌نامه‌های موجود

مهندس علی‌اکبر فدایی، گفت: با ساز و کار جدیدی که ناشی از قوانین و آیین‌نامه‌های موجود با مصوبات مسئولان بالا دست است؛ (راه و‌شهرسازی و هیئت‌ها‌ی چهار نفره) و همچنین چشم‌انداز قوانینی که در دست تدوین و ویرایش بوده، به نظر می‌رسد که جایگاه مهندسان تضعیف شود.

عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، با اشاره به جایگاه فعلی مهندسان در جامعه، بیان کرد: در واقع  تضعیف جایگاه مهندسان منجر به کاهش کیفیت ساختمان‌ها و بی‌نظمی بیشتر در شهرها می‌شود و ما شاهد کاهش آسایش و آرامش در شهرها و متعاقبا اتلاف بیشتر منابع ملی و کاهش بهره‌وری خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در صورتی که قوانین جدید در حال ویرایش تصویب شود، فقط موجب جابجایی قدرت از نظام مهندسی به یک موقعیت اداری دیگر می‌شود؛ اگر چه به نظر می‌رسد که این تحولات جهت حذف تعارض منافع در حال شکل‌گیری است، اما موجب ایجاد رانت‌ در جایگاه دیگری خواهد شد.

فدایی ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه در رشته تخصصی «شهرسازی» و گروه مهندسان شهرساز در استان مرکزی اوضاع بسیار وخیم است. ما شاهد فشارهای عوامل بیرونی مانند لابی بساز و بفروش‌های استان به همراه مصوبه هیئت چهار نفره هستیم. به طوری که فعالیت رشته شهرسازی به طور کل از سازمان نظام مهندسی استان مرکزی حذف شده است؛ در صورتی که در استان‌های دیگر کشور به خوبی از وجود مهندسان شهرساز استفاده می‌شود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، افزود: مهندسان شهرساز علاوه بر طراحی انطباق شهری و ارائه خدمات به سازندگان یک وظیفه خطیر دیگر هم دارند؛ که آن دفاع از حقوق شهروندی است که از طریق  کنترل انطباق  نقشه ساختمان‌ها با طرح تفصیلی انجام می‌شود. بی‌جهت نیست که در  قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه‌های آن بیش از ۳۰ بار نام شهرسازی و چگونگی دفاع از حقوق شهروندی چه به صورت صریح و چه به صورت تلویحی ذکر شده است.

مهندس فدایی ادامه داد: این دفاع چون سودی برای سازندگان و سایر دست اندرکاران ندارد و فقط به نفع شهروندان است، مورد بی‌مهری و خصومت قرار گرفته است. حال این شرایط سبب شده بعضی از همکاران در سازمان نظام مهندسی استان؛ خواستار این شوند که مهندسان شهرساز از سازمان نظام مهندسی استان خارج و به سازمان استان‌های مجاور بروند. بنده در این گفت‌وگو خواهش می‌کنم تا دوستان در هیئت مدیره، هیئت چهار نفره و معاونت محترم امور عمرانی به صورت جدی این موضوع را پیگیری و برای رفع این مشکل تلاش کنند.

عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، در پایان افزود: یک مهندس خوب باید دارایی ویژگی‌های فردی از نظرسلامت اخلاقی و توانایی حرفه‌ای در شأن و منزلت یک مهندس باشد. همچنین مهندسان باید ملزم به رعایت قوانینی که توسط قانونگذار و مجریان آن تدوین و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود باشند تا در بستر اجتماعی سالم و درست بتوانند حرکت کنند. علاوه بر این؛ مهندسان تازه‌کار باید بدانند که سازوکار بازار آزاد و کاملا رقابتی، عرصه را برای آن‌ها تنگ‌تر خواهد کرد؛ پس پیشنهاد می‌شود دولت با وضع قوانین در این زمینه وارد عمل شده و بتواند جلوی انحصارگری در این صنعت را بگیرد.