عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری مطرح کرد؛

توصیف معماری حال حاضر؛ عملکرد‌گرا با گرایش به ماشین

مهندس مهسا مهرآرام، گفت: معماری باید با زندگی جدید انسان‌ها دچار تحول شود؛ اما این تحول باید باعث آرامش مردم باشد، به اقلیم صدمه ای وارد نکند و در عین حال نیاز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را هم برطرف کند.

عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، با اشاره به جایگاه معماری سنتی و معماری معاصر ایران، بیان کرد: وقتی حرف از معماری سنتی ایران به میان می‌آید؛ ذهن ما را به سمت تزیینات زیبا و ظریف همراه با درهای کوبه‌ای و حیاط‌های وسیع با حوض‌های کاشی آبی و پنجره‌های با شیشه‌های رنگی می‌برد. خانه‌های پر مهری که واقعا برای زندگی ساخته شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها آن خانه‌ها بلکه مساجد قدیمی هم نمادی از معماری وزین سنتی ایران هستند که نشان از فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران دارد. با این حال معماری امروز بیشتر در قوطی کبریت‌های خلاصه شده که حاصل تفکر مدرنیسم است. هرچند با مرگ معماری مدرن و ایجاد سبک‌های جدید در معماری، تلاش شد که با سنت تعاملی ایجاد شود و هر دو نسل از معماری ایران به نوعی با یکدیگر همراه شوند، با این وجود هنوز هم می‌توان ردپای معماری مدرن را در معماری حال حاضر کشور مشاهده کرد.

وی افزود: تعریف زیبایی در معماری بحثی است که در دوران معماری سنتی و مدرن و پست مدرن به طرق مختلف شاهد آن بوده‌ایم. در واقع؛ تزئینات، تناسبات و اصول زیبایی‌شناسی در همه این دوران‌ها به چشم می‌خورد؛ اما روش و معیارهای زیبایی در آن بسیار متفاوت است.

مهندس مهسا مهرآرام با تأکید بر این‌که ورود ماشین‌آلات و اینترنت باعث تغییرات در دنیای معماری شده، خاطرنشان کرد: معماری حال حاضر را می‌توان عملکرد‌گرا با گرایش به ماشین توصیف کرد؛ درصورتی که در معماری سنتی ما شاهد این عملکردگرایی بدون حضور تکنولوژی بوده‌ایم و الویت اصلی با انسان است. در دوره معماری معاصر کاربرد و عملکرد برای ما اولویت بیشتری پیدا کرده و در دوره معماری پست مدرن، معماری وجوه تمایز خودش را به نمایش می‌گذارد به طوری که در گذشته خانه‌ها تنها با یک طرح ساخته می‌شد و فخر فروشی در نوع زندگی به چشم نمی‌خورد.

عضو منتخب هیات مدیره اصفهان در خاتمه تأکید کرد: در معماری حال حاضر همه به دنبال به رخ کشیدن طراحی خود با استفاده از طرح‌های فاخر در روز و نورپردازی‌های عجیب در شب هستند.  هدف از این اتفاق متفاوت نشان دادن اثر در کمال تجمل‌گرایی است. حال باید ببینیم که این مصالح گران با اقلیم و محیط زندگی هر فرد هماهنگی دارند یا خیر.