سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور اعلام کرد:

۴۵ درصد درآمد خانوارهای ایرانی صرف مسکن می‌شود

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: هر خانواده ایرانی ۴۵ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند و این وظیفه سازمان نظام مهندسی را سنگین‌تر می‌کند که بتوانیم حافظ سرمایه‌های مردم باشیم تا طول عمر ساختمان‌ها و همچنین محافظ از سوانح طبیعی مثل سیل و زلزله از آن‌ها مراقبت کنیم.

به گزارش دریافتی پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی از اصفهان، حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور، شامگاه یکشنبه در جلسه هم‌اندیشی سازمان‌های نظام مهندسی استان اصفهان با تبریک مبعث رسول اکرم اظهار کرد: ابتکار بسیار خوبی است که نظامات مهندسی کنار هم قرار گیرند و برای آبادانی کشور هم‌اندیشی و تلاش کنند.

وی افزود: ما در همه ۳۱ استان کشور سازمان نظام مهندسی داریم و در حال حاضر چیزی در حدود ۶۰۰ هزار عضو در این سازمان داریم که بزرگترین سازمان غیردولتی در کشور است و هدف این سازمان تولید ساختمان است که از صفر تا صد آن توسط مهندسان طراحی، ساخت، نظارت و نگهداری می‌شود.

شکیب با اشاره به گذشت ۲۶ سال از شکل‌گیری این سازمان بیان کرد: در ابتدا ما باید این سازمان را شکل می‌دادیم و آن را تثبیت می‌کردیم که این دوران، دوران اثبات ما بود، دوره بعد دوره آزمون استقلال ما بود و به این راحتی در وزارت راه و مسکن به ما استقلال ندادند و استقلال امروز ما نتیجه تلاش مهندسان ما در این سازمان است و استقلال ما هم به این صورت است که از نظر مالی هیچ وابستگی به دولت نداریم و کاملا مستقل بوده و در تلاش هستیم به مرجعیت برسیم، یعنی بعد از اینکه دانشجویان بعد از ورود به حرفه ما با آموزش‌های مستمری که به این فرد می‌دهیم یک مرجعیت علمی داشته باشیم و بتوانیم رویکردهای جدید علمی و نظارتی و اجرایی ارایه دهیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: ما در تلاش هستیم با سرعت دنیا حرکت کنیم و در حال حاضر از نظر قانون و طراحی در کنار پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هستیم، در رویکرد جدیدی که در حال طراحی آن هستیم سعی می‌کنیم فاصله بین اجرا و علم خود را کم کنیم.

وی بیان کرد: هر خانواده ایرانی ۴۵ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند و این وظیفه سازمان نظام مهندسی را سنگین‌تر می‌کند که بتوانیم حافظ سرمایه‌های مردم باشیم تا طول عمر ساختمان‌ها و همچنین محافظ از سوانح طبیعی مثل سیل و زلزله از آن‌ها مراقبت کنیم.

 احمد بناکار، رییس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: در دوره جدید تعاملات خوبی را شهرداری شروع کرده‌ایم و اولین تفاهم نامه بین نظام مهندسی و شهرداری منعقد شد و کارگروه‌های مختلفی برای به ثمر رساندن تفاهم‌نامه تشکیل دادیم، همچنین با بنیاد مسکن هم تفاهم‌نامه داریم که در دوره جدید تعاملات بیشتر شد

وی افزود: با شرکت شهرک‌های صنعتی و آتش‌نشانی هم در حال انعقاد تفاهم‌نامه هستیم، با اداره استاندارد و فنی حرفه‌ای تفاهم‌نامه داشتیم که در حال تکمیل آن هستیم، همچنین می‌خواهیم با میراث فرهنگی در حال تعامل هستیم برای کمک به حفظ میراث فرهنگی و نظارت بر آن‌ها.

بناکار در پایان با تبریک روز مهندس خاطرنشان کرد: ساخت و ساز فقط ساختن نیست، بلکه تلاش برای پیشبرد اهداف سازندگی برای جمهوری اسلامی است.

مرتضی افشار، نایب رییس هیأت‌مدیره نظام رایانه‌ای استان اصفهان نیز در بخش دیگری از این جلسه هم‌اندیشی اظهار داشت: سازمان نظام رایانه‌ای کشور در سال ۷۹ تصویب شد و در سال ۸۰ هم شروع به شکل گرفتن کرد؛ ما در سازمان خود ۳ نوع شرکت حقوقی، مشاوره و فروشگاهی را در عضویت داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود هزار شرکت عضو نظام رایانه‌ای استان هستند و تعدادی هم فروشگاه و شرکت مشاور داریم، استان اصفهان بعد از تهران بیشترین عضو هیأت‌مدیره را دارد و به نسبت جمعیت هم در هیأت‌مدیره نظام رایانه‌ای کشور هر استان سهمی دارد.

افشار با تشریح ساختار نظام رایانه‌ای خاطرنشان کرد: ما به شدت نسبت عملکرد شرکت‌ها و حفظ قداست نظام حساسیت داریم؛ ما تفاهم‌نامه‌های متعددی با شرکت صنعتی و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

به یک برج آی‌تی در اصفهان نیاز داریم

نایب رییس هیأت‌مدیره نظام رایانه‌ای استان اصفهان با اثربخش نبودن بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها گفت: با هم‌اندیشی با دستگاه‌های مختلف باید کارها را پیش ببریم، مثلا ما الان در اصفهان به یک برج آی تی نیاز داریم؛ این همه ساختمان در حال ساخت است، ولی مشکل اینترنت هم داریم و اگر سازمان نظام مهندسی با نظام رایانه‌ای با هم همکاری کنند این مشکلات حل خواهد شد.

همچنین در این برنامه، محمد تقی‌پور بروجنی، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: تأمین امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد؛ امروزه با توجه به محدودیت‌های آب و خاک در بخش کشاورزی، چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در کشاورزی نداریم که این هم از طریق دانش حاصل خواهد شد که این مهم با ورود افراد متخصص امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به مسبوق به سابقه بودن تشکیل این جلسات هم‌اندیشی تصریح کرد: این جلسات باید استمرار و تداوم داشته باشد، نقطه اتصال نظام‌های مهندسی این است که با هم بنشینند و در راستای اهداف استان، با هم هم‌اندیشی کنند؛ امیدوارم در جلسات بعدی با حضور مسؤولان استان بتوانیم دغدغه‌های هر یک از سازمان‌ها را بیان کنیم.