مهندس کریمی آنچه عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران:

نقش سازمان نظام مهندسی در کشور حساس و انکارناپذیر است / بتن در ساخت و ساز ساختمان نقش کلیدی و اصلی را ایفا می کند

مهندس علی کریمی آنچه عضو هیات مدیره و خزانه دار سازمان نظام مهندسی استان تهران به مناسبت بیستمین همایش روز بتن ضمن بازدید از غرفه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص مهمترین دستاورد فعالیت انجمن بتن، طی سال های گذشته، گفت: بتن یکی از مصالح ساختمانی پرکار در دنیای ساخت و ساز است که نقش آن در تامین دوام و استحکام سازه انکارناپذیر می باشد و مهمترین دستاورد را کمک به مصرف بتن های استاندارد و جمع شدن بتن های غیر استاندارد می دانیم چرا که بتن های غیر استاندارد در کم شدن طول عمر ساختمان موثر است و باعث صدمات جبران ناپذیری خواهد شد. وی در ادامه افزود: بتن در ساخت و ساز ساختمانی نقش کلیدی و اصلی را ایفا می کند بنابراین باید از بتن های استاندارد جهت ساخت و ساز استفاده کرد.

مهندس کریمی آنچه در گفتگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی در پاسخ به این سوال که با توجه به روز ملی بتن چه توصیه هایی به مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان دارید بیان کرد: در سازمان نظام مهندسی استان تهران چند کار اساسی و اصولی انجام دادیم که یکی از برنامه های اصلی ما که با همکاری اداره استاندارد و بازرسی هایی که انجام گرفته حذف بتن های غیراستاندارد را در اولویت کاری خود قرار دادیم . بتن باید به عنوان یک کالای فاسد شدنی محسوب شود تا در صورت غیر استاندارد بودن از مصرف آن در ساخت و ساز جلوگیری گردد.

مهندس کریمی آنچه در ادامه در خصوص ضوابط و مقررات جاری به ویژه مبحث ۹ مبنی بر پاسخگو بودن نیازهای روز ساخت و ساز می باشد خاطر نشان کرد: مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان اختصاص دارد به طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه که دارای اصول مشترک و متحدالشکل در کشور است و رعایت ضوابط آن لازم الاجرا است. در واقع مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان ها به عنوان بخشی از مدارک فنی ساختمان محسوب می شود و حاوی ضوابط حداقل برای طراحی ، اجرا و نگهداری ساختمان است.

وی در ادامه افزود: آن چه مقررات ملی ساختمان را متمایز می سازد الزامی بودن، اختصاری بودن و سازگار بودن آن با شرایط کشور از حیث نیروی انسانی ماهر، کیفیت ، کمیت مصالح ساختمانی، توان اقتصادی، اقلیم و محیط می باشد تا از این طریق نیل به اهداف ممکن گردد. وی یکی از مهمترین دستاوردها در زمینه مبحث ۹ را بحث تخصیص حق الزحمه ناظران دانست که گفت تلاش کردیم اصل حق الزحمه به طور کامل به خود ناظران پرداخت گردد.