دکتر زوربخش رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در همایش برترین های صنعت ساختمان ؛

برندینگ یکی از راهکارهای توسعه صنعت ساختمان است

همایش برترین های صنعت ساختمان فارس با رویکرد “برندسازی در صنعت ساختمان “ و با هدف افزایش سطح علمی مدیران این بخش و همچنین تعامل و هم افزایی هر چه بیشتر دست اندرکاران این صنعت با حمایت معنوی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و با حضور رییس و اعضای هیأت مدیره این سازمان ، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس و جمعی از مهندسان و فعالان این حوزه برگزار شد .

 
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در این آیین عنوان کرد : آنچه که شاید طی این سالها تولد و رشد برندهای حوزه ساخت و ساز را با چالش مواجه کرده است، ساختار کنونی نحوه ساخت و ساز در شهرهای کلان کشور و ورود نقدینگی صرف به این حوزه بدون توجه به ارکان فنی به عنوان پارامتری موثر در مقوله برندینگ است.
 
مجتبی زور بخش موضوع برندینگ را یکی از راهکارهای مهم توسعه صنعت ساختمان دانست و گفت : سالهاست در حوزه ساختمان به موضوع ایجاد ارزش افزوده توجه نشده است ؛ پارامتری که از دل برندینگ و ایجاد زیرساخت های هویتی پدید می آید و در نهایت می تواند به ماندگاری و پویایی این صنعت و محصول تولیدی آن که همان ساختمان است ، موثر باشد.
 
وی ادامه داد : در سال های اخیر پروژه های ساختمانی که در جریان اجرای آنها ، خلق ارزش افزوده مد نظر سازنده بوده راحت تر به بازار عرضه شده و با حاشیه سودهای مطمئنه به فروش رسیده اند .
 
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به ضرورت توجه به مقوله برندسازی در حوزه ساخت و ساز ، تصریح کرد : در بازار رقابتی کنونی که همه شرکت ها به دنبال خلق فرصت های جذب سرمایه و توسعه زیرساخت های برنامه های آتی خود هستند، نگاهی ویژه به مقوله برندسازی و خلق هویت برای آنها می تواند در جذب سرمایه چه از منظر مالی و چه انسانی موثر باشد ؛ اما آنچه در این مسیر حائز اهمیت است، رسیدن به یک درک صحیح از شرایط کنونی بازار و شناخت رقبا، تهدیدها و فرصت ها است.
 
زوربخش با اشاره به اینکه صنعت ساختمان سازی مدام در حال پیشرفت است گفت : محصولات نهایی این صنعت مهم باید دارای کیفیت، استحکام، زیبایی و خلاقیت باشند ؛ در این راستا فناوری های زیادی برای رسیدن به این مهم ابداع شده و برخی از آنها واقعا باعث بهبود و پیشرفت این صنعت شده اند ؛ با استفاده از این فناوری ها می توان ساختمان های هر چه زیباتر، با کیفیت تر و متنوع تردر زمان کمتری ساخت .
 
وی خاطر نشان کرد : استفاده از تکنولوژی های نوین در ساختمان سازی باعث جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی و افزایش بهره وری این صنعت به میزان ۳۰ الی ۴۵ درصد شده است.
 
برندینگ شامل استفاده از خدمات مهندسان حرفه مند ، مصالح با کیفیت و صنعتی سازی با بهره گیری از فناوری های نوین است
 
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس یاد آور شد : قطعا آسایش خاطر بهره برداران و تضمین استحکام ساختمان ها و توجه به پارامترهای مهندسی ارزش در چارچوب استراتژی برندینگ که شامل استفاده از خدمات مهندسان حرفه مند ، مصالح با کیفیت و صنعتی سازی با بهره گیری از فناوری های نوین است ، تحقق خواهد یافت .
زوربخش هویت بخشی به صنعت ساختمان ، شاخص شدن برخی ساختمان ها در فضای رقابتی ، ارتقای کیفیت ، جذب مشتری و افزایش رضایت مندی بهره برداران ، افزایش عمر مفید ساختمانها و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی ، بهبود سیما و منظر شهری و در نهایت دستیابی به توسعه پایدار شهری را از جمله مزایای برند سازی در صنعت ساختمان عنوان کرد .
وی اظهار کرد : امید است در آینده نزدیک رده بندی کیفیت ساخت و سازها در چارچوب برندینگ را به نحوی که شایسته سلایق ایرانیان باشد ، شاهد باشیم و در راستای توسعه پایدار شهرهای کشور گام برداریم .
 
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس :
برندسازی لوکس سازی نیست
 
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس  و عضو اسبق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فاس نیز در این آیین با تعریف واژه برند عنوان کرد : برند یک خدمت یا محصول و یک ترکیب منحصر به فرد از ویژگیهای عملکردی و سمبولیک است که ارزش آن از طریق رابطه اش با بازار رقابت مشخص میشود.
 
امیر حسین جمشیدی کلید موفقیت هر برند را برقراری ارتباط میان آن برند و مشتری دانست و گفت : یک برند بتواند به فراخور شرایط خود مشتری را جذب کرده و رضایت خاطر او را فراهم کند و در این راستا رویکرد جدید در برندسازی توجه به ذائقه مشتری و رضایت خریدار است .
وی عنوان کرد : قطعاً در حوزه برند سازی با تنوع ذائقه مشتریان روبرو هستیم اما آنچه در میان حائز اهمیت است وجود ذائقه های مشترک میان مشتریآن است که این اشتراکات باید جمعآوری شده و محصولی دمه محصول نماید و در تولید محصول برند مد نظر قرار بگیرد .
 
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس با اشاره به وجود چندین نوع برند در صنعت ساختمان سازی تصریح کرد : برند سازنده یکی از انواع برندهای این حوزه است ؛ در این برند ، سازنده ساختمان ، کیفیت سازه ، اجرا و ساخت برای تعریف برند مد نظر قرار می گیرد .
جمشیدی همچنین به تعریف برند ساختمان از حیث طراحی آن اشاره کرد و گفت : در این نوع برند طراحی ساختمان بیش از هر مورد دیگری مطرح بوده و همین برند طراحی است که جذب مشتری که را به دنبال دارد .
 
وی همچنین در مورد برند ساختمان بر اساس موقعیت مکانی آن و یا تعریف برند بر اساس عنوان یک سری از مجموعه های ساختمان توضیح داد .
 
تمام طبقات جامعه می توانند برند خود را داشته باشند
 
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس در ادامه به آفت های موجود در حوزه برند سازی در صنعت ساختمان اشاره و عنوان کرد : اولین آفت موجود در این زمینه یکی دانستن برندسازی با لوکس سازی است ، به گونه ای که تصور می شود هر چه ساختمان لوکس تر ساخته شود و در جریان ساخت آن از زرق و برق بیشتری استفاده شود ، برند تر خواهد بود .
جمشیدی با تاکید بر اینکه برند سازی لوکس سازی نیست ، عنوان کرد : آنچه در یک برند بیش از هر چیز دیگر حائز اهمیت است ، رضایت مشتری است که این رضایت برای هر کدام از طبقات جامعه به شیوه ای منحصر به فرد تعریف می شود .
 
وی با تاکید بر اینکه در ساختمان برند همان ساختمان لوکس نمی باشد ، اظهار کرد : ساختمان های متوسط و ضعیف از حیث قیمت هم مشمول برند سازی می شوند ؛ به گونه ای که این ساختمان ها هم باید با مصالح مناسب در حد همان ساختمان ساخته شده و در خصوص طراحی با کیفیت فضاهای آنها نیز دقت شود ؛ تنها در این صورت است که تمام طبقات جامعه می توانند برند خود را داشته باشند و از مزایای برند سازی در راستای تامین آسایش ، امنیت و حفظ سرمایه های خود بهره مند شوند .
 
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس دومین آفت در حوزه برندسازی را کپی برداری دانست و گفت : در برخی موارد برای مثال وقتی یک ساختمان دارای یک نمای خاص فروش خوبی دارد ، اقدام به کپی آن نما در دیگر ساختمان ها و در موقعیت های مکانی دیگر می شود ؛ این نوع کپی برداری بدون پشتوانه بوده و تنها منجر به از بین رفتن خلاقیت در خلق یک ساختمان جدید می شود ؛ در این زمینه به جای کپی برداری باید با استفاده از خلاقیت و بهره گیری از دانش و هنر معماری ، ساختمان های جدید با ویژگی های منحصر به فرد خلق شود .
 
جمشیدی به آفت دیگر در خصوص برند سازی ساختمان اشاره کرد و گفت تفکر اشتباهی که در خصوص حوزه برندینگ در صنعت ساختمان وجود دارد این است که همه ساختمان های برند فقط باید در شهرهای بزرگ ساخته شوند .
وی با عنوان اینکه برند سازی در شهرهای کوچک و روستاها نیز کاربردی است گفت : با توجه به علایق جامعه مصرف کننده می توان در شهرهای کوچک و روستاها نیز ساختمان های برند با ویژگی های متفاوت اجرا کرد ؛ در این زمینه بسیاری از معماران بزرگ یک اثر معماری در یک روستا ایجاد کرده و آن اثر را به یک برند تبدیل کردهاند .

شایان ذکر است سخنرانی چهره های علمی و برگزاری یک پنل با عنوان برندینگ و خلق بناهای شاخص با حضور برخی از سازندگان موفق شیراز از دیگر برنامه های همایش برترین های صنعت ساختمان بود.