رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در همایش سازندگان و مهندسان صنعت ساختمان ؛

باید صنعت ساختمان و انبوه سازی را به سمت حرفه ای شدن سوق داد

همایش سازندگان و مهندسان صنعت ساختمان با موضوع نقش تکنولوژی های نوین و دانش بنیان در افزایش بهره وری تاسیسات ساختمان به همت بخش خصوصی و با حمایت معنوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس برگزار شد .

همایش سازندگان و مهندسان صنعت ساختمان با موضوع نقش تکنولوژی های نوین و دانش بنیان در افزایش بهره وری تاسیسات ساختمان به همت بخش خصوصی و با حمایت معنوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس برگزار شد .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس دراین آیین با اشاره به اینکه ساختمان سازی صنعتی در حال پیشرفت است ، گفت : پروژه های ساختمانی باید دارای سرعت اجرای مطلوب بوده و مولفه های کلیدی مانند کیفیت، استحکام، زیبایی و خلاقیت را نیز دارا باشند.

مجتبی زوربخش اظهار کرد : با استفاده از فناوری های نوین می توان ساختمان ها را برمبنای پارامترهای اثرگذار مهندسی ارزش بنا کرد ؛ این مفهوم به معنای صرف ارزان تمام شدن بنا نمی باشد .

وی همچنین خاطر نشان کرد : استفاده از تکنولوژی های نوین افزایش سرعت اجرای پروژه های ساختمانی به میزان 30 الی 45 درصد را باعث می شود .

رییس سازمان نظام مهندسی فارس همچنین یاداورشد  : استفاده از تکنولوژی های نوین ساختمانی باعث عدم هدررفت مصالح مصرفی و بهبود کیفیت، افزایش سرعت کار، صرفه جویی در هزینه ها و غیره می شود.

زوربخش با تاکید بر اینکه ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺍﺻﻠﻲ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺳﺎﺯﻱ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﺍﺟﺮﺍﻳﻲ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ، ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎء ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ است ، اظهار کرد : ﺍﺯ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ این مهم ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ ﺳﺎﺯﻱ، ﻣﻘﺎﻭﻡ ﺳﺎﺯﻱ، ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﺋﻲ ﺩﺭ ﻣﺼﺎﻟﺢ، ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮﻑ ﺍﻧﺮﮊﻱ ،ﻛﺎﻫﺶ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ .

به گفته او صنعتی سازی ساختمان با بکارگیری توام ارایه خدمات مهندسی مطلوب و روش های بهینه سازی مصرف انرژی و بهره گیری از انرژی های نو ، حل مسائل پیچیده صنعت ساختمان را تسهیل می نماید .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به ضرورت استفاده از فن آوری های نوین و حمایت از  شرکت های دانش بنیان در راستای افزایش بهره وری تاسیسات ساختمان عنوان کرد : یکی از ماحصل استفاده از فن آوری های جدید در حوزه تاسیسات ، بهینه سازی مصرف انرژی است ؛ مدیریت انرژی ساختمان با فناوری نوین و مدیریت تجهیزات و سیستم‌های حفاظت ایمنی می تواند تا هشتاد درصد هدررفت انرژی را کاهش داده و همچنین رفاه و‌ آسایش را برای بهره برداران در برداشته باشد .

زوربخش با عنوان اینکه  پروژه های ساختمانی یکی از خلاقانه ترین صنایع رقابتی در جهان هستند ، اظهار کرد : ساختمان های شاخص و هوشمند در شهرهای بزرگ که مایه افتخار هر شهروند بوده و به یک پدیده خاص تبدیل شده اند ، مدیون نوآوری های نوین در مقطع زمانی مشخص هستند .

وی با اشاره به ضرورت توجه به تکنولوژی های به روز و ارتقا دانش فنی در زمینه بهره گیری از مصالح نوین ، عنوان کرد : یکی از مشکلات صنعت ساختمان در ایران بحث هدر رفت انرژیست ؛ مشکلی که بخش عمده ای  از آن به انجام ساخت و ساز توسط افراد غیرحرفه ای و غیرمتخصص مرتبط است . در این راستا باید نظام ساختمان سازی و انبوه سازی را به سمت حرفه ای شدن سوق داد . همچنین مهندسان معماری و سازه باید در راستای درک صحیح تکنولوژی معماری و تلاش در جهت احیای معماری ایرانی اسلامی و براورده شدن نیازهای جامعه تلاش بیشتری داشته باشند .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس یادآور شد  : خلاقیت ، فرهنگ سازی و تغییر نظام فنی اجرایی برای تقویت نوآوری در صنعت ساختمان ضروری است .

او‌ در ادامه به طرح نهضت ملی مسکن و ضرورت مشارکت شرکت های دانش بنیان در اجرای این طرح اشاره و عنوان کرد : تاکید بر مشارکت و بکارگیری هرچه بیشتر دانش بنیان ها و استفاده از فناوری های نوین و صنعتی سازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و قطعا برای رونق تولید باید به ایده های خلاقانه توجه کرد .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با عنوان اینکه البته به صرف ورود فناوری های نوین از برخی کشورها نمی توان مشکل ساخت و ساز برای طرح نهضت ملی مسکن را در کوتاه مدت برطرف کرد ، گفت : برای تحقق نقش تکنولوژی های نوین و دانش بنیان دراین طرح باید سیستم بانکی کشور نیز پا به پای این فناوری حرکت کرده و منابع مالی مورد نیاز آن را در بازه زمانی مشخص تامین نماید . در این راستا باید یادآور شویم که بر اساس قانون جهش تولید مسکن ، بانک ها و موسسات مالی باید سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نهضت ملی مسکن در شرایط معمول پرداخت کنند که البته استفاده از مصالح نوین و بهینه سازی اقتصاد مسکن نیز در این خصوص مورد تاکید می باشد .