از نیمه دوم آذرماه جاری کلید می خورد؛

اجرای طرح پایلوت تربیت تکنسین های تخصصی بتن در شیراز

دومین نشست مشترک مدیران و کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و نظام کاردانی استان با هدف شناسایی چالش ها مرتبط با حوزه بتن و اجرای طرح تربیت تکنیسن های ماهر برای کنترل مشکلات این حوزه در راستای جلوگیری از هدر رفت سرمایه های مالی و جانی در چرخه ساخت وساز و در حین بهره برداری برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان استان فارس، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با عنوان اینکه ما از انجام هیچ کاری در راستای تامین منافع بهره برداران ساختمان ها و اعضای سازمان هراسی نداریم گفت : در این خصوص در جهت حفظ سرمایههای ملی و بهبود کیفیت ساخت و سازها اقدام و حرکت های بنیادی را آغاز و در آینده نزدیک آن ها را تکمیل میکنیم .

دکتر مجتبی زوربخش با اشاره به تورم موجود در بخش مسکن و قیمت سرسام آور مصالح ساختمانی گفت : علی رغم این شرایط وتورم ، هدر رفت عجیب سرمایه های ملی به واسطه تولید مصالح بی کیفیت و عدم کنترل های لازم در این زمینه و به دنبال آن ساخت و سازهای ناایمن را شاهد هستیم .

وی با عنوان اینکه متاسفانه برخی تنها به دنبال حذف خدمات مهندسی وحضور مجری در چرخه ساخت و ساز و یا عدم پرداخت حق و حقوق ناظران هستند ، عنوان کرد :اگر چه تخفیف ۵٠ درصدی هزینه های خدمات مهندسان در طرح اقدام ملی و تخفیف تا ٧۵ درصدی این خدمات در ساخت و سازهای مرتبط با بافت فرسوده می تواند به عنوان رویکردی برای استفاده از خدمات مهندسی باشد اما این شرایط ، چالشی جدی را به همراه دارد و آن کاهش انگیزه مهندسان برای ارائه خدمات است و در این راستا مسلم است که در ازای تخفیف هزینه خدمات مهندسان باید به آنها سوبسید ارائه کنیم .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس خاطر نشان کرد : بدیهی است در بافت های قدیمی و فرسوده نیاز به خدمات مهندسی بسیار بیشتر است و در این خصوص نمی توان با ارزان سازی خدمات مهندسی و عدم پرداخت سوبسید ، کاهش انگیزه مهندسان برای ارائه خدمات در این مناطق حساس را باعث شویم .

دکتر زوربخش به نقش آموزش های فنی حرفه ای و ضرورت برگزاری دوره های مهارتی برای کارگران و استادکاران ساختمانی اشاره و عنوان کرد : اولین شرط برای صدور شناسنامه فنی ملکی استفاده از نیروهای ماهر در ساخت بنای مورد نظر است ؛ در این خصوص اگرچه مهندسان قبول مسئولیت می نمایند اما در واقع کیفیت مصالح ساختمانی و مهارت دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز مورد غفلت و بی توجهی واقع می شود .

وی با عنوان اینکه طرح برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی برای تکنسین های ساختمان در زمینه تولید بتن به شکل پایلوت در شهر شیراز و بعد از آن در سراسر استان اجرا خواهد شد ، گفت : از نیمه دوم آذر ماه این طرح وارد فاز اجرایی و تا پایان بهمن ماه تکمیل و در روز مهندس امسال از آن رونمایی خواهد شد ؛ بدیهی است آموزش تکنیسین های ساختمانی و استفاده از دانش آنان در کارگاه های تولید بتن اتفاقی خوب برای صنعت ساختمان خواهد بود و ما این مهم را با تمام توان دنبال خواهیم کرد .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به اینکه بتن از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که در تمامی سازه ها از آن استفاده می شود و در این راستا کیفیت آن در چرخه ساخت و ساز از اهمیت ویژه ای رخوردار است ، اظهار کرد : بتن های استاندارد دارای ویژگی های خاصی هستند که در صورت بی توجهی به این خصوصیات ، مقاوم سازی و استوار نگه داشتن ساختمان کاری دشواربوده و تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت .

زوربخش خاطر نشان کرد کرد : متاسفانه در برخی مواقع تنها جنبه های اقتصادی اجرای پروژه های ساختمانی اولویت است و در این راستا از کیفیت بتن با تمام اهمیت آن غفلت می شود

وی گفت : قطعا آسیب شناسی در حوزه تولید و کیفیت بتن ، بررسی مشکلات این بخش و خروجی اقدامات کارشناسی ما در این زمینه ، می تواند اهمیت تربیت تکنسین های بتن در اسرع وقت را یادآورشود .

 

تله های مرگ خاموشی در گوشه و کنار شهر

مدیر کنترل کیفیت و ارزیابی پروژه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در این نشست کیفیت بتن ها را یکی از معضلات مهم موجود در چرخه ساخت و ساز عنوان و از بتن های بی کیفیت مورد استفاده در ساختمان ها به عنوان تله های مرگ خاموشی در گوشه و کنار شهر یاد کرد .

دکتر امیر تابع بردبار اظهار کرد : متاسفانه تا حادثه ای شبیه متروپل پیش نیاید ، اهمیت کیفیت بتن در مقاومت ساختمان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی به چالش های متعدد موجود در بخش بتن اشاره و اظهار کرد : با آغاز طرح تربیت تکنسین های بتن و استفاده از کاردانان ماهر در مرحله قبل از تولید ، اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود .

 

متاسفانه هنوز نتوانسته ایم اجبارهای صنعت ساختمان را اجرایی کنیم

سرپرست معاونت خدمات مهندسی و کنترل ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در این نشست عنوان کرد : سالها از تدوین قانون نظام مهندسی ساختمان می گذرد اما متاسفانه هنوز نتوانستهایم اجبارهای صنعت ساختمان را اجرایی کنیم .

دکتر محمد رستمی عنوان کرد : ما در حوزه اجرای باید های صنعت ساختمان بسیار عقب هستیم و باید بگوییم که متاسفانه برخی از دستگاه ها و اداره های مرتبط با این حوزه ، اجازه اجرای باید ها را به ما نمی دهند .

وی به تعداد بیشمار کارگاه های غیرمجاز تولید مصالح ساختمانی در استان اشاره و اظهار کرد : در حال حاضر ۸۰ درصد از کارگاه های تولید مصالح ساختمانی فاقد پروانه استانداردهای لازم هستند و با وجود این شرایط و سهل انگاری های موجود در این نمی توان ساخت بناهای اینن و استاندارد را منتظر بود .

 

تکنسینهای بتن باید بازوان تولید بتن در استان باشند

معاون آموزش، توسعه و پژوهش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز بر ضرورت پیگیری تربیت تکنسین های بتن در استان تاکید کرد و گفت : تکنسینهای بتن باید بازوان تولید بتن در استان باشند . دکتر جعفر زارع برگزاری عنوان کرد : در فاز نخست دوره های آموزشی مهارت محور برای تکنسین های بتن برای تعداد مشخصی از کاردان های ساختمان برگزار و در ادامه تعداد این تکنسین ها افزایش خواهد یافت.