مهندس خواجه پور عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس

حضور افراد فاقد صلاحیت در اجرای ساختمان ها اصلی ترین عامل خسارت در زلزله ها است

براساس اعلام مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه روز جمعه 27 مرداد ماه زمین لرزهای به بزرگی چهار و هفت دهم ریشتر، شهرستان اوز در جنوب فارس را لرزاند ، این زمین لرزه در عمق ۱۴ کیلومتری زمین رخ داد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در اولین ساعات بعد از وقوع این زلزله ، مهندس مهرداد خواجه پور عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس ، در شهرستان اوز و در محل وقوع زلزله حاضر شد و به اتفاق اعضای دفتر نمایندگی سازمان در شهر اوز و اعضای کارگروه ستاد بحران بنیاد مسکن به بازدید ازمحل و ساختمان های آسیب دیده از زلزله پرداخت .

وی در خصوص این بازدید فنی توضیح داد و گفت : درجریان بازدید از ساختمان های آسیب دیده مسکونی و درمانی شهرستان اوز، علل خسارات ناشی از زلزله برسی وضمن ارزیابی این عوامل ، نقطه نظرات فنی به بازدیدکنندگان ومالکان این ساختمان ها ارائه شد. 

عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با عنوان اینکه تعدادی از ساختمان های محل وقوع زلزله دچار آسیب جدی شده اند ، گفت : طبق گزارشات بنیاد مسکن تعدادی از ابنیه مذکور نیازمند بازسازی کامل و تعدادی نیز نیازترمیم هستند. 

خواجه پور با اشاره به اینکه فارس از لرزه خیز ترین استان های کشور در دهه گذشته بوده است ، عنوان کرد : از ابتدای سال جاری تاکنون  زمین لرزه های متعددی در کشور رخ داده که برخی از آنها  در این استان به ثبت رسیده است .

وی اضافه کرد : در این راستا افزایش کیفیت ساخت وساز و کنترل بیشتر در اجرای سازه ها و نظارت ویژه برتولید و توزیع و مصرف مصالح دراستان لرزه خیز فارس از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

ایشان خاطرنشان کرد : البته که هشدار وقوع زلزله مسالهای همیشگی است اما این موضوع به دلیل قرارگیری روی گسل های لرزه خیز در مناطق جنوبی و غرب فارس جدی تر است.

وی با عنوان اینکه زلزله یک پدیده طبیعی است وان چیزی که از آن فاجعه می سازد ساخت وساز غیر اصولی توسط افراد فاقد صلاحیت است تاکید کرد  اجرای سازه باید توسط افراد صاحب صلاحیت انجام شود ضمن اینکه استفاده از خدمات مهندسان ناظر بدون حضور عوامل فنی در اجرا تضمین کننده کیفیت ساختمان نمی باشد.