برگزاری جامع ترین همایش ملی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در ساختمان آبان1402 شیراز

در راستای اجرای مفاد ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه ها در بخش ساختمان و در اجرای قانون اصلاح مصرف انرژی مصوب سال 1389 و تصویب نامه هیأت وزیران با موضوع ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با همکاری دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان را با هدف اصلی آموزش صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی در تاریخ 3 تا 5 آبان 1402 در شیراز برگزار نمود.

مديران، مهندسان ، كارشناسان و متخصصين شركت كننده در این همایش، با تأكيد بر ادامه برگزاري گردهماييهاي علمي و تخصصي مشابه به منظور همانديشي و تبادل نظر بيشتر در ارتباط با موضوعات مهم مدیریت انرژی و همچنين تأكيد بر نقش و اهميت بسيار زياد موضوع بهينه سازي مستمر مصرف انرژي در ابعاد مختلف صنعت ساختمان برای حفظ منابع تجديدناپذير انرژي، كاهش آلايندههاي زيست محيطي، كاهش هزينههاي توليد، افزايش بهرهوري توليد و كاهش استهلاك، اعلام ميكنند كه موضوع بهينهسازي مصرف انرژيهاي مختلف در صنعت ساختمان به عنوان يكي از اولويتهاي مطرح و مهم بوده و لازم است كليه متوليان توليد و مصرف انرژي براي دستيابي به اهداف عالي سند چشمانداز توسعه كشور، سند فرابخشي انرژي و استانداردهاي مطرح برنامهريزي كرده و در اين مسير از كليه ظرفيتها استفاده نمايند.

محورهای هفت گانه این همایش که در قالب 13 سخنرانی و پنل علمی ارائه گردید با بیان  " مدلسازی اطلاعات " ، " مقررات ملی ساختمان " ، " چالش های مهندسی "، " اجرای سبز" ، " طراحی پایدار و ممیزی انرژی " ، " نگهداشت ساختمان" و " تجهیزات نوین در تأسیسات ساختمانی " سعی در بیان نکات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در راستای مدیریت انرژی داشت.

در آغاز افتتاحیه این همایش بزرگ ملی مهندس ستار خورشیدی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ضمن قدردانی از تمامی مهندسان ؛ مدیران و کارشناسانی که در این همایش شرکت کردند ، هدف از برگزاری این همایش را تاکید و لزوم توجه به مسئله مصرف انرژی در کشور بیان نمود و افزود برگزاری این همایش از اساتید مطرح کشور از دفتر مقررات ملی ساختمان و مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه شیراز ، دانشگاه شهید باهنر ، دانشگاه های آزاد اسلامی تهران ، شیراز و اصفهان استفاده گردیده است.

 

 

مهندس خورشیدی استقبال بیش از ۳۷۰۰ نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس و   سایر سازمان های نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور به صورت حضوری و مجازی را نشانگر لزوم برگزاری دورههای اینچنینی و ضرورت توجه به مقوله انرژی دانست.

رئیس سازمان توجه به بحث بازآموزی و آموزش در جهت ارتقاء دانش فتی اعضای سازمان های نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور را ضروری دانست و از آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در برگزاری این گونه همایشها خبر داد.

مهندس خورشیدی از اهتمام موثر دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس قدردانی و از زحمات و پیگیری های دبیر اجرایی همایش (آقای دکتر جعفر زارع )و دبیر علمی همایش (خانم دکتر طاهره نصر) در برگزاری باشکوه این همایش قدردانی ویژه نمود.

 

 

 

دکتر طالبان ؛ مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس ضمن قدردانی از اهتمام ویژه و موافقت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برگزاری دوره های بهینه سازی مصرف انرژی گفت در راستای ترویج مقررات ملی ساختمان در حین برگزاری پنل آموزشی پکیج های آموزشی و کاربردی لازم مرتبط با موضوع در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت .

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان فارس  با یادی از استاد پیشکسوت درگذشته مهندس محمد رضا راهنما افزود : منظور از بهينهسازي مصرف انرژي ، انتخاب الگوها و اتخاذ و بكارگيري روشها و سياستهايي در مصرف درست انرژي است. كه از نقطه نظر اقتصاد ملي مطلوب باشد  با بكارگيري  پربازده  ترين  شيوه  مصرف و بهینه سازی باعث كاهش تخريب منابع انرژي و نيز كاهش تأثيرات سوء ناشي از اسـتفاده ناصـحيح از انرژي بر محیط زیست شد .اين استفاده درست و به جا از انرژي، نه تنها موجب توسعه پايدار است بلكه منجر به بقاء انرژي براي همگان و نسلهاي آتي و مانعي براي توليد و گسترش آلودگيهاي زيست محيطي ناشي از مصرف نادرست انرژي خواهد بود.

دکتر حامد مانی فر مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به عنوان سخنران اصلی همایش مذکور ، برگزاری این همایش ملی را در حوزه انرژی و مصرف آن در ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس اقدامی شایسته تقدیر در زمینه فرهنگ سازی مصرف انرژی و ارتقاء دانش فنی اعضای سازمان دانست.

 

ایشان افزود بحث ناترازی انرژی که از مدتها قبل خصوصا در دوران پیک مصرف و همچنین در صنعت ساختمان بیش از ۴۰ درصد منابع انرژی را به خود اختصاص داده است قابل توجه میباشد و لذا لزوم توجه به مبحث ۱۹ مقررات ملی را برای متولیان حوزه تدوین مقررات ملی ساختمان و اعضای سازمانها بیش از پیش مطرح میکند

دکتر مانی فر به کارگیری تجهیزات مدرن را در کاهش مصرف انرژی در ساختمان عامل موثر دانست  که سهم آن در ساختمانهای دولتی حدود 70 درصد است و نیاز و اهمیت پشتیبانی و نگهداری از ساختمان و آموزش به کارکنان و پرسنل این ساختمانها را مطرح مینماید .

 

در ادامه دکتر جعفر زارع ؛ دبیر اجرایی همایش و معاون منابع انسانی ، مالی و پشتیبانی سازمان ضمن خیر مقدم به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور ، مهندسان ، مسئولان استانی ،  مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس  از حمایت های همه جانبه مجموعه وزارت راه و شهرسازی قدردانی ویژه نمود و اجرایی و الزامی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در راستای بهینه سازی مصرف انرژی جهت تمدید و ارتقا را اقدامی قابل تقدیر دانست.

 

 

دکتر جعفر زارع با اشاره به برتری اقدامات و فعالیت های آموزشی انجام شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در برگزاری دوره های آموزشی ورود به حرفه و تمدید و ارتقاء پایه مهندسی و برگزاری سمینارهای متعدد بازآموزی جهت ارتقاء دانش فنی اعضا به نقش پررنگ اساتید مجرب استان فارس در زمینه آموزش پرداخت و نیز  به زیرساخت آموزشی موجود و  ایجاد شده در برگزاری این همایش اشاره نمود و گفت: این همایش ملی جهت مهندسان رشته های عمران، معماری، تأسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی برگزار و تمهیدات لازم برای تمدید پروانه و ارتقای پایه مهندسی اعضای سازمان در نظر گرفته شده است .همچنین آمار ارائه شده از شرکت کنندگان در این همایش را استقبال بی نظیر اعضا دانست .

دبیر اجرایی همایش به پیشتاز بودن سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در آموزش مهندسان اشاره داشت و گفت : بر اساس آمار منتشر شده شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور ؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس از نظر عملکرد نسبی دارای جایگاه برتر و اول در کشور است و طرح ابتکاری سازمان استان فارس در آموزش های مهارتی مهندسان پذیرفته شده در آزمون ورود به حرفه مهندسی و جدیدالورود حرکتی موثر در راستای ارتقاء دانش فنی و حرفه ای و مهارتی مهندسان دانست .

 ایشان افزود : پس از استان فارس، استان خراسان رضوی بیشترین آمار از شرکت کنندگان را در این همایش داشته است. همچنین برگزاری حضوری و آنلاین این همایش بزرگ و  آزمون پایان دوره آن  در راستای توجه به مدیریت انرژی و صرفه جویی در منابع به صورت مجازی و غیرحضوری خواهد بود و گواهی صادره برای آن نیز به صورت

 

الکترونیکی خواهد بود.

 

دکتر طاهره نصر دبیر علمی این همایش ، عضو شورای مرکزی و  رییس گروه معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه کمیته علمی این همایش متشکل از اساتید برجسته علمی بوده است گفت:

با توجه به الزامی بودن گذراندن دوره آموزشی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان برای مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی و تعداد کثیر متقاضیان تمدید و ارتقاء پروانه اشتغال به کار مهندسی، این همایش برگزار گردید.

دکتر نصر افزود : همچنین در این همایش بالغ بر 3700 نفر شرکت داشته اند. در راستای توجه به مدیریت انرژی تدابیری اندیشیده شد که برای استفاده اعضای محترم سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور بستر مجازی مهیا گردد و علاوه بر شرکت به صورت حضوری در سالن همایش، همزمان به صورت مجازی نیز امکان استفاده از مباحث علمی فراهم گردید. در مدت سه روز برگزاری همایش، سخنرانان علمی نیز با بیان موضوعاتی از قبیل جایگاه انرژی و ضرورت ممیزی آن در قوانین و مقررات، اجرای سبز، اهمیت پیاده سازی BIM در پروژه های ساختمانی با کمک استاندارد ایزو 19650، اخلاق مهندسی و مدیریت انرژی در ساختمان، رویکردهای جدید در ویرایش جدید مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، طراحی پایدار و بهینه سازی مصرف انرژی، مدل ملی تراز سبز، سیستم رتبه دهی و ارزیابی مدارس و دانشگاه های سبز کشور، راهکارها و فرصت ها در طراحی معماری پایدار، تحول دیجیتال در پایداری ساختمان، ممیزی انرژی و چک لیستهای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، تجهیزات نوین در تأسیسات برقی و مکانیکی در راستای بهینهسازی مصرف انرژی ضمن بیان دیدگاه های خود به تبادل نظر در زمینه مدیریت انرژی پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس نیز که مهمان ویژه این همایش بود  در سخنانی افزود :  هر انسانی که در طول دوران زندگی خود ۲ اقدام را انجام دهد قطعاً انسانی والا مقام و وارسته خواهد بود اول اینکه لبخند بر لبان همنوعان خود بیفشاند و دوم اینکه آسیب و تهدیدی را از بین خانواده ها و مردم دور کند که هدف و رسالت این همایش قطعاً  این دو مطلب خواهد بود و  از این رو شایسته قدردانی است

 

 

 

در ادامه دکتر امیرحسین جمشیدی ، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس اهمیت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را  دوچندان دانست و  آن را تنها مبحثی بین مباحث مقررات ملی ساختمان خواند که تمامی مهندسان در تمامی رشتهها به نوعی در خصوص مصرف انرژی با آن سروکار دارد.

ایشان صرفهجویی انرژی در استان فارس را بسیار ضروری تر از سایر استانها دانست و افزود ۹۹ درصد جمعیت استان زیر نظر پوشش گاز و برق هستند و اهمیت توجه به مبحث ۱۹ را بیش از پیش میطلبد.

دکتر بهروز محمدکاری رئیس کمیته تدوین مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در این همایش  از تجهیز آزمایشگاههای تخصصی مرکز تحقیقات مسکن به منظور کنترل کیفی و ارزیابی مصرف میزان انرژی در صنعت ساختمان خبر داد و افزود در این مرکز محصولات خاصی نظیر پروفیل پنجرهها ، شیشههای دوجداره ، شیشه های با پوشش خاص ،  قطعات نما مثل کامپوزیت آلومینیوم ، بلوکهای جدید سبک سیمانی و سفالی و . . . مورد تست و ارزیابی قرار میگیرد و میتوان گفت ما شاهد پیشرفت های خوبی در زمینه تولید این محصولات هستیم .

اجرای پروژههای پایلوت در زمینه انرژی نیز از موارد تاثیرگذار در زمینه ترویج و تدوین مقررات ملی ساختمان است میتوان از این مورد در ارتقا آموزش عرضه سازمان بهره برد .

طراحی و تدوین الگویی جهت ارزیابی ساختمان های سبز تحت عنوان " سرو سبز " از اقدامات بسیار مهمی بوده است که توسط دفتر تدوین مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان انجام گردیده است .

 

مهندس محمدحسین تلاشان رییس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس نیز به بخشنامه صادره از وزارت راه و شهرسازی بر الزامی شدن گذراندن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان برای تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال مهندسان اشاره نمود و مجوز صادره برای برگزاری این همایش از دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان را جهت رفاه اعضای سازمان دانست. تلاشان گفت: این همایش علاوه بر اینکه فرصتی مناسب برای مهندسان متقاضی تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال بوده است دارای محتوای علمی ارزشمندی بود که امید است در مدیریت مصرف انرژی در ساختمان تأثیر گذار باشد.

مهندس تلاشان اضافه کرد : برپایی این همایش با پیگیری های مستمر اداره کل راه و شهرسازی استان فارس  و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس و با حمایت های مدیر کل راه و شهرسازی فارس و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس صورت گرفته و با تشکیل شورای سیاست گذاری و برگزاری جلسات متعدد در مدت زمان کوتاه سعی بر اجرای همایش یاد شده در سطح ملی و با کیفیت عالی بوده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهندس سروش فخرائی نژاد ؛ معاون آموزش ، توسعه و پژوهش سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز با توجه به الزامی شدن مبحث ۱۹ از سوی دفتر مقررات ملی به عنوان یکی از دوره های اجباری ارتقاء و تمدید پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته های عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی، از ابتدای مردادماه ۱۴۰۲ جهت ارتقاء پایه و از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ جهت تمدید پروانه و با عنایت به زمان بسیار کم و از سویی عدم امکان برگزاری کلاسهای ارتقاء پایه در سطح بسیار وسیع جهت پاسخگویی به تعداد زیاد مخاطبان، بخصوص خیل عظیم همکاران رشته عمران، برگزاری همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمانها با همکاری دفتر مقررات ملی ساختمان در دستور کار سازمان قرار گرفته و با برنامه ریزی فشرده شورای راهبردی، در کمتر از سه هفته، این همایش ملی با موفقیت چشمگیر از سوم تا پنجم آبان ماه در سر تا سر کشور برگزار شده و بازتاب بسیار درخشانی بخصوص در وزارت راه و شهرسازی و دفتر مقررات ملی ساختمان داشت. وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس پتانسیل برگزاری همایشهای بزرگ را در عرصه کشور و در سطح بین المللی دارا بوده و به زودی همایش ملی دیگری را با محوریت و عنوانی خاص در صنعت ساختمان، برای اولین بار در کشور رقم خواهد زد.

 

 

بیانیه پایانی همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان

در راستای اجرای مفاد ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه ها در بخش ساختمان و در اجرای قانون اصلاح مصرف انرژی مصوب سال 1389 و تصویب نامه هیأت وزیران با موضوع ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با همکاری دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان را با هدف اصلی آموزش صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی در تاریخ 3 تا 5 آبان 1402 در شیراز برگزار نمود.

محورهای هفت گانه این همایش که در قالب 13 سخنرانی و پنل علمی ارائه گردید با بیان مدلسازی اطلاعات، مقررات ملی ساختمان، چالش های مهندسی، اجرای سبز، طراحی پایدار، ممیزی انرژی و نگهداشت ساختمان و تجهیزات نوین در تأسیسات ساختمانی سعی در بیان نکات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در راستای مدیریت انرژی داشت.

مديران، كارشناسان و متخصصين شركت كننده در این همایش، با تأكيد بر ادامه برگزاري گردهماييهاي علمي و تخصصي مشابه به منظور همانديشي و تبادل نظر بيشتر در ارتباط با موضوعات مهم مدیریت انرژی و همچنين تأكيد بر نقش و اهميت بسيار زياد موضوع بهينه سازي مستمر مصرف انرژي در ابعاد مختلف صنعت ساختمان برای حفظ منابع تجديدناپذير انرژي، كاهش آلايندههاي زيست محيطي، كاهش هزينههاي توليد، افزايش بهرهوري توليد و كاهش استهلاك، اعلام ميكنند كه موضوع بهينهسازي مصرف انرژيهاي مختلف در صنعت ساختمان به عنوان يكي از اولويتهاي مطرح و مهم بوده و لازم است كليه متوليان توليد و مصرف انرژي براي دستيابي به اهداف عالي سند چشمانداز توسعه كشور، سند فرابخشي انرژي و استانداردهاي مطرح برنامهريزي كرده و در اين مسير از كليه ظرفيتها استفاده نمايند.

بنابراین موارد ذيل را به عنوان رئوس برنامههاي آتي خود در اين راستا پذيرفته و سعي مينمايند از كليه امكانات نرمافزاري و سخت افزاري براي اجراي آن استفاده و از متخصصين و كارشناسان مجري، حمايت همه جانبه نمايند:

1- تهيه و تدوين شاخصهاي مصرف انرژي در بخشهاي مختلف صنعت ساختمان در قالب استانداردهای موجود يا اصلاح و به روزرساني آن منطبق با اهداف سند چشم انداز توسعه كشور و سند فرابخشي انرژي.

2- تهيه و اجراي برنامهاي به منظور نوسازي و بهسازي صنعت ساختمان و حذف تدريجي فرايندهاي قديمي (ناكارآمد) و انرژيبر و جايگزيني آنها با فرايندهاي جديد با هدف مدیریت مصرف انرژي.

3- برنامهريزي لازم به منظور استفاده از تكنولوژيهاي مدرن و جديد در راستاي كاهش مصرف انرژي.

4- بررسيچالشهاي موجود مصرف انرژي در صنعت ساختمان و تدوين راهكارهاي اجرايي براي رفع آن.

5- توسعه بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر و حمایت از متولیان راه اندازی سیستم های تجدیدپذیر انرژی در سطح کشور.

6- ارائه بستههای تشویقی در جهت سوق به انرژیهای تجدیدپذیر.

7- توجه به بهینه سازی فضاهای شهری در راستای مدیریت انرژی به خصوص در معماری شب، نظیر آلودگی نوری.

8- توجه به طراحی ساختمان های با انرژی صفر.

9- اعطای صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا در راستای بهینه سازی مصرف انرژی مطابق الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به اشخاص ذیصلاح حقیقی و حقوقی (موضوع ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان).

10- توجه به رتبه بندی انرژی در ساختمان.

همچنین اقدامات زیر بایستی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان، سازمان نظام مهندسی ساختمان و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در همکاری و رایزنی با ارگان های ذیصلاح کشور صورت گیرد:

1- در راستای اجرایی شدن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در همه ابعاد و نیل همه دست اندرکاران صنعت ساختمان به اجرای آن نسبت به اجرایی شدن ماده 4 ضوابط صرفهجویی مصرف انرژی مصوبه هیأت دولت در استان فارس اقدام عاجل صورت گیرد.

2- همکاری فیمابین شهرداری و مراجع صدور پروانه های ساختمانی سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی در جهت ارائه پلاک گواهی انطباق انرژی ساختمانی صورت پذیرد.

3- رایزنی با وزارت های نفت و نیرو در جهت تخصیص یارانه های انرژی در بخش تولید مواد و مصالح و تجهیزات کاهنده انرژی های تجدیدپذیر صورت گیرد.

4- اقدامات لازم برای همکاری ارگان های مختلف در راستای اجرای ساختمان های سبز با راه اندازی سیستم رتبه بندی ساختمان های سبز ایران (سرو سبز) صورت گیرد.

5- تقاضای جامعه مهندسی از وزارت راه و شهرسازی برای احداث ساختمان های طرح نهضت ملی مسکن با رعایت مفاد مبحث 19 مقررات ملی ساختمان مدنظر قرار گیرد و تأمین هزینه های اضافی آن با انعقاد تفاهمنامه با وزارت های نفت و نیرو و تخصیص بودجه به یارانه های انرژی صورت گیرد.

6- تصویب شیوه نامه مربوط به مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM و سایر سیستم ها و نرم افزارهای مدیریتی از جمله نرم افزارهای مدلسازی و شبیه سازی انرژی ساختمان ها صورت گیرد.

7- از آنجا که مقوله های بهینه سازی مصرف انرژی و نگهداشت ساختمان جداییناپذیر می باشد لذا اجرای پایلوت مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در استان منتخب در راستای مدیریت انرژی در ساختمان صورت گیرد و بحث ممیزی انرژی در مبحث 22 مقررات ملی ساختمان به طور جدی مورد توجه باشد.

و من الله التوفیق

شورای سیاست گذاری همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان،

 شیراز،

آبان ماه سال  1402