اختتامیه نخستین جشنواره ملی خوشنویسی میرعماد برگزار شد

با میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین؛

اختتامیه نخستین جشنواره ملی خوشنویسی میرعماد برگزار شد

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی خوشنویسی میرعماد با حضور جمعی از اساتید خوشنویسی و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌های کشور در قزوین پایتخت خوشنویسی ایران برگزار شد.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی خوشنویسی میرعماد ویژه اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌های کشور با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین و کمیسیون خدمات فرهنگی و رفاهی شورای مرکزی و با حضور سید مجید حسینی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای مرکزی، موسوی رئیس انجمن خوشنویسان ایران و جمعی از اساتید خوشنویسی و مهندسان در قزوین برگزار شد.

برگزاری این رویداد هنری سال گذشته به مناسبت روز مهندس به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین کلید خورد و ۱۰۱اثر از سراسر کشور در حوزه خط نستعلیق و نستعلیق شکسته به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با بررسی داوران  ۵۰اثر انتخاب و به مرحله نمایشگاه رسید.

این نمایشگاه از ۱۸الی ۲۰تیر ماه در فرهنگسرای هشت بهشت، نگارخانه بانو برگزار شد و در ۲۰تیرماه مراسم اختتامیه با انتخاب نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

محمد شعبانیان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در این مراسم ضمن خیر مقدم به اساتید خوشنویسی و اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: قزوین با وجود هنرمندان خوشنویس زبده و صاحب‌نام، جایگاه بسیار والایی دارد و این استان را به پایتخت خوشنویسی ایران تبدیل کرده که برگزاری اولین جشنواره ملی خوشنویسی میرعماد از مجموعه برنامه‌های بزرگداشت روز مهندس در قزوین گواهی بر این مطلب است.

شعبانیان افزود: خوشبختانه استقبال از این جشنواره بسیار خوب بود و آثار ارزشمندی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که امیدواریم با همراهی شما بتوانیم مجموعه نظام مهندسی را بیش از گذشته به سمت هنر سوق دهیم.

محمدرضا کیان‌مهر، دبیر جشنواره در این مراسم به ارائه توضیحاتی درخصوص برگزاری این رویداد هنری پرداخت و گفت: هرسال به‌ مناسبت روز مهندس برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی را برای اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می‌کنیم و مواردی که باعث افزایش کیفیت و اثربخشی بیشتر بر زندگی مهندسان می‌شود را مدنظر قرار می‌دهیم که میزبانی برگزاری این جشنواره با نظر کمیسیون فرهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شورای مرکزی به قزوین پایتخت خوشنویسی ایران داده شد.

کیان‌مهر افزود: با توجه به اینکه میرعماد یکی از برجسته‌ترین خوشنویسانی است که خط نستعلیق را به شکل بسیار خوبی در زمان خود ارائه داد و باعث ماندگاری این هنر شد؛ این نام را برای جشنواره انتخاب کردیم.

او توضیح داد: پس از ارسال فراخوان به روابط عمومی‌های استان‌ها، ۱۰۱اثر توسط مهندسان استان‌های البرز، مازندران، همدان، گیلان، تهران، سمنان، اصفهان، گلستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با داروی اساتید برجسته خوشنویسی استاد میرحیدر موسوی چهره شناخته شده خط نستعلیق در ایران و پیمان پارس‌مهر در حوزه خط نستعلیق شکسته؛ ۵۰اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافت.

در ادامه مراسم سید مجید حسینی، رئیس کمیسیون فرهنگی نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص برگزاری این جشنواره اظهارکرد: با توجه به اینکه دغدغه خیلی از دوستان، مسائل فرهنگی، رفاهی و ورزشی بود از ابتدای تشکیل شواری مرکزی در دوره نهم، کمیسیون رفاه را راه‌اندازی کردیم تا ارتباط بین استان‌ها بیشتر شود.

حسینی گفت: با پیشنهاد اعضای کمیسیون فرهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین و با توجه به اینکه  قزوین پیشینه خوبی در زمینه هنر و هنرمندان صاحب‌ نام دارد؛ مقرر شد اولین جشنواره ملی خوشنویسی ویژه مهندسان را در این استان برگزار کنیم که امیدواریم سال آینده با اطلاع‌رسانی بیشتر شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد هنری باشیم.

استاد میرحیدر موسوی، مدیر عامل انجمن خوشنویسان ایران هم در این مراسم به جایگاه هنر خوشنویسی اشاره کرد و گفت: هنر خوشنویسی میراث معنوی ثبت شده ایرانیان است و اینکه اولین جشنواره ملی خوشنویسی میرعماد در قزوین پایتخت خوشنویسی ایران برپا شده است، اتفاق شایسته و درخور توجهی است تا با آثار این هنر در زندگی فردی و معماری بیشتر آشنا شویم و این رشته به جایگاه واقعی خودش برسد.

موسوی در ادامه ضمن تقدیر از مشارکت‌کنندگان در اولین جشنواره ملی خوشنویسی میرعماد اظهارکرد: آثار ارسال شده به جشنواره از کیفیت بالایی برخوردار بودند و از هنرمندانی که در این جشنواره به خلق اثر هنری پرداخته اند؛ قدردانی می‌کنیم.

گفتنی است در پایان با حضور مسئولان از آثار برگزیده این جشنواره در رشته‌های نستعلیق و نستعلیق شکسته با اهدای تندیس اولین جشنواره ملی خوشنویسی میرعماد و لوح افتخار تجلیل شد.