نشست مطبوعاتی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با حضور اصحاب رسانه

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین خبرداد؛

آغاز پایش ساختمان‌های ناایمن در قزوین

شعبانیان: پیگیر اصلاح قانون بیمه مهندسان هستیم

محمد شعبانیان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در نشست خبری با رسانه ها که به مناسبت روز خبرنگار و با حضور اعضای هیات مدیره سازمان در سالن جلسات نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برگزار شد؛ ضمن تبریک این روز به خبرنگاران گفت: آگاهی و اطلاع‌رسانی وظیفه مهم و خطیر خبرنگاران است و انتظار داریم رسانه ها به موضوعات ساخت و سازها جهت آگاهی مردم توجه بیشتری داشته باشند.

شعبانیان تصریح کرد: سازمان های نظام مهندسی نهادهایی هستند که اثربخشی آن ها در کشور بسیار بالاست و رسانه ها می توانند در خصوص شناساندن خدمات مهندسی و چگونگی دریافت این خدمات توسط شهروندان نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

شعبانیان در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: این سازمان بیش از ۱۱هزار نفر عضو دارد و از این تعداد حدود ۶هزار نفر دارای پروانه هستند که در رشته‌های عمران، معماری، مکانیک، شهرسازی، برق، نقشه برداری و ترافیک فعالیت می کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین از تشکیل کمیته حریق و انرژی در راستای پایش ساخت ساختمان‌های ناایمن در استان خبر داد و افزود: اعضای کمیته شامل سازمان آتش نشانی، راه و شهرسازی، معاونت شهرسازی شهرداری و نظام مهندسی است و دغدغه کسانی که پروژه‌های آنها پایان کار ندارد و بلند مرتبه هستند پیگیری و نظارت می شود.

او با بیان اینکه تعداد ساختمان‌های ناایمن از نظر مشکل در استان بسیار کم است، ادامه داد: در خصوص ساختمان‌های ناایمن بعضی از بحث‌ها مربوط به پایان کار، آتش نشانی و آسانسور باقی مانده که در نقشه‌های ساختمان بیش از پنج سطح اطفای حریق لحاظ و نظارت لازم صورت می‌گیرد که این مسائل بیشتر دامنگیر تعاونی‌های مسکن است و به دلیل شرایط مالی و شکل‌گیری آنها بوده و از سوی ناظرین، گزارش ها ارائه و ایرادات اعلام شده است.

شعبانیان به شهروندان توصیه کرد: از آغاز به ساخت واحدهای مسکونی، کار خود را به مهندسان سازمان نظام مهندسی واگذار نمایند تا عملیات اجرایی به نحو احسن صورت گیرد و کیفیت ساخت ساختمان افزایش یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اشتغال و بیمه تامین اجتماعی مهندسان را از دغدغه‌های سازمان نظام مهندسی ذکر کرد و گفت: در قانون به بیمه تامین اجتماعی مهندسان سازمان نظام مهندسی پرداخته نشده و در جلسه ای که روسای سازمانهای نظام مهندسی کل کشور با قالیباف رئیس مجلس داشتیم، قول داده شد در ماده۵ قانون تامین اجتماعی اصلاحیه‌هایی صورت گیرد که در این صورت مشکل  بیمه ۵۰درصد مهندسان استان رفع شود.

این مسئول بیان کرد: در خصوص بحث‌های صنفی هم برنامه‌هایی در دستور کار سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار دارد و خدمات مهندسان ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری نسبت به گذشته تفاوت اساسی پیدا کرده که با تایید نهایی در وزارتخانه، این مهم در استان هم اجرا می‌شود.

شعبانیان اصلاح انفورماتیک سازمان و راه‌اندازی اپلیکیشن بازتاب برای بررسی عملکرد کارکنان و تکریم ارباب رجوع را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: نرم افزار پاسخگویی جهت پرسش و پاسخ در سازمان قزوین تهیه شده تا شاهد کاهش مراجعات به سازمان باشیم.

او خاطرنشان کرد: در دوره هیات مدیره اخیر با هماهنگی دادستان قزوین مقرر شد مجمعی از مسئولان استان برای حذف روند کمیسیون ماده صد تشکیل شود تا دیگر شاهد تخلفات ساختمان ها نباشیم.

در ادامه آنیتا بیات، نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین ضمن تبریک روز خبرنگار اظهارکرد: رسالت اصلی رسانه ها آگاه‌سازی شهروندان است از این رو همه باید با اعضای سازمان نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان آشنایی کامل داشته باشند.

بیات در خصوص نظارت بر نمای ساختمان های استان توضیح داد: کمیته سیما و منظر شهری که متشکل از نمایندگان نظام مهندسی، راه و شهرسازی کمیته های تخصصی معماری و معاونت شهرسازی و معماری است نظارت مستقیمی بر نماهای شهری دارد و نماهای ساختمان ها به ویژه ساختمان هایی که از لحظ بصری تاثیر بیشتری دارند باید به تایید کمیته سیما و منظر شهری برسند.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین به اقدامات انجام شده برای بیمه مهندسان اشاره کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برای اولین بار در کشور تفاهم نامه ای با صندوق بیمه اجتماعی عشایری منعقد کرده و در حال حاضر ۲۰۰نفر از اعضا، عضو این صندوق هستند و می توانند از خدمات آن استفاده کنند.

“مصطفی نیک فطرت” عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین هم در سخنانی به بحث آموزش اشاره کرد و گفت: به‌دلیل اینکه در دانشگاه‌ها بیشتر نکات و مباحث تئوری آموزش داده می‌شود؛ مهندسان نیازمند آموزش و استفاده از تجربیات اجرایی هستند از این جهت آموزش بدو ورود برای مجریان را برگزار کردیم.

نیک فطرت افزود: استاندارد سازی مصالح پیشرفت بسیار خوبی داشته است و تمام تلاش سازمان این است که بتوانیم این وضعیت را ارتقا بخشیم.

در پایان این نشست حامد بابایی، خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین گفت:  سال گذشته ۳۰۰فقره وام با رقم های مختلف برای اعضای سازمان فراهم کردیم و با توجه به افزایش گردش های مالی سازمان، مطالبه بیشتری از بانک ها داشتیم که پیش بینی می شود در سال جاری این رقم به ۶۰۰فقره وام برسد.

وی افزود: عمده منابع درآمدی سازمان از حق عضویت و بخش ناچیزی از آموزش مهندسان و کنترل و نظارت نقشه ها از مالکان است و در دوسال اخیر طبق دستورالعمل شورای مرکزی ۵درصد از مهندسان ناظر دریافت می شود.

خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین اظهارکرد: یکی از مشکلاتی که با مجریان و سازندگان ساختمان داشتیم این بود که نرخ واحدی وجود نداشت و براساس آن رقابت های ناسالم ایجاد شده بود که خوشبختانه با همت هیات مدیره سازمان و انجمن سازندگان نرخ واحد مشخص و از سال گذشته اجرایی شد.