چند خبر از استان گیلان

نشست سازندگان و اعضاي هيئت مديره سازمان نظام مهندسی استان گیلان يکشنبه سوم بهمن‌ماه در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

 به گزارش دریافتی پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان از روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، نشست سازندگان و اعضاي هيئت مديره يکشنبه 3 بهمن 1400 در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.
در اين جلسه که مهندس بهزاد پارسا رئيس سازمان، مهندس مهدي جعفري و مهندس اميررضا رهبر نمايندگان هيئت مديره در کميسيون سازندگان، مهندس محمد پور احمدي، مهندس بهرنگ درياي لعل، دکتر امين قرباني از اعضاي هيئت مديره، مهندس سيد هادي رضاپور محمدي بازرس سازمان و جمعي از سازندگان حقيقي و حقوقي حضور داشتند، درخصوص دغدغه‌هاي مربوط به سازندگان و چالش‌هاي حقوقي آنها بحث و تبادل نظر شد. سازندگان حاضر در جلسه مواردي نظير طرح گردش کار، امور مالياتي سازندگان، قرارداد اجرا، قرارداد 003 ، تعرفه خدمات مهندسي، تخلفات ساختماني و نقش مجري، روند گزارش نويسي و ...را مطرح کردند.

رئيس سازمان: با نگاه سيستمي به مسائل، کار و تلاش در فضاي آرامش و توام با احترام می‌توان بر مشکلات فائق آمد
مهندس پارسا ضمن تبريک ميلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن به اهميت حضور زنان به نقش فعال و پوياي آنان در خانواده و جامعه اشاره کرد و زحمات و تلاش‌هاي آنها را ارج نهاد.
وي ضمن بيان اينکه نشست با سازندگان به علت وجود دغدغه ها و چالش‌هاي فراوان اين قشر در اولين نشست هيئت مديره قرار گرفت گفت: مشکلات مهندسان در جلسات مستمر کارگروه خدمات مهندسي که تعدادي زيادي از اعضاي هيئت مديره در آن حضور دارند به صورت هفتگي رصد و بررسي مي شود و به دنبال راهکار براي برطرف نمودن اين مشکلات هستيم.
رئيس هيئت مديره سازمان ضمن مفيد دانستن اين نشست اظهار کرد مباحث مطرح شده در دستورکار کميسيون سازندگان و کارگروه خدمات مهندسي قرار خواهد گرفت.
وي افزود در اين دوره به کميسيونها اهميت و جايگاه ويژه اي داده شده و تمام موضوعات پس از کار کارشناسى در کميسيونها در هيئت مديره با نگاهى مثبت و حمايتى تصويب خواهد شد.
بهزاد پارسا در تشريح مشکلات اعضا به فرآيند سخت تصويب تعرفه اشاره کرد و گفت تقريبا کل استان در بحث افزايش تعرفه مقابل سازمان ايستاد و تا تغيير نگرش نسبت به اين قضيه تلاشهاي زيادي صورت گرفت که در نهايت تعرفه 1400 با افزايش ميانگين 45درصد تصويب شد.
وي از مهندسان خواست در فضاي آرامش و احترام متقابل به رشد و پيشرفت يکديگر کمک کنند و در حمايت و پشتيباني از هم در راستاي ارتقاي جايگاه خود قدم بردارند.
رئيس سازمان از آمار چشمگير توزيع کار در مراجع صدور پروانه صحبت کرد و گفت روند اين فاجعه بزرگ به زودى متوقف خواهد شد، طي هماهنگي با استاندارى و شهردارى و شوراى شهر و همچنين بازرسى استان ، بزودى خدمات صدور پروانه به صورت کاملا الکترونيک ارائه خواهد شد. 
وي درخصوص مشکلات اعضاي سازمان اظهار کرد حل مشکلات با نگاه سيستمي قابل حل است و اظهار اميدواري کرد با پيگيري هاي انجام شده ماليات مهندسان بر اساس قراردادهاي واقعي کسر شود.

در ادامه مهندس اميررضا رهبر عضو هيئت مديره در نشست سازندگان گفت: سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در استفاده از مجريان ذي‌صلاح پيشرو بوده و در حال حاضر ساير استان‌ها از تجارب گيلان بهره مي گيرند و درحال حاضر براي رسيدن به نقطه مطلوب و ايده آل در تلاش هستيم در حالي که ساير استان‌ها براي رسيدن به حداقل ها تکاپو مي‌کنند.
اين عضو هيئت مديره ضمن قدرداني از تلاش هيئت مديره ادوار در خصوص اجرايي نمودن مجري ذيصلاح، اظهار کرد مشکلات و دغدغه هاي سازندگان قابل درک است. مسئوليتهاي سنگين سازندگان در ساختمان با دريافتي آنها تناسب ندارد و ظرفيت و تعداد کار سازندگان در استان گيلان در پوشش دادن همين قضيه به عنوان يک امتياز براي مهندسان در نظر گرفته شده است.
وي در صحبتهاي خود ضمن اعلام تصويب اصلاح فرم 003 در هيئت مديره اظهار اميدواري کرد با اجرايي شدن ثبت فرم جديد از سال 1401 مشکلات سازندگان در خصوص شناخت کارفرما و برقراي ارتباط با آن برطرف شود. 
مهندس رهبر درخصوص تخلفات صورت گرفته در ساختمان ضمن اشاره به درخواست سازمان از رئيس شوراي شهر مبني بر ترتيب اثر دادن گزارشهاي ناظرين به مجريان پيشنهاد کرد با ناظرين در خصوص تخلفات ساختماني از طريق سيستم تبادل پيام کارتابل تعامل پيوسته داشته باشند.

مهندس مهدي جعفري عضو هيئت سازمان در تشريح دغدغه‌هاي مهندسان گفت: سازندگان در خط مقدم ساخت و ساز هستند.
وي در پاسخ به پرسش‌هاي مطرح شده توسط مجريان با تاکيد بر تغييرات قرارداد اجرا اذعان کرد افزايش کيفيت کار جز با پايش مستمر عملکرد، امکان پذير نيست و تعرفه واقعي در ازاي خدمات واقعي است.
نماينده هيئت مديره در کميسون سازندگان از تصويب پيمان مديريت در ذيل تعرفه خبر داد و درخصوص درخواست مجريان براي "طرح گردش کار" گفت اين طرح ابتدا بايد در کميسيون سازندگان به صورت جامع بررسي شود و نقاط ضعف آن مشخص و برطرف گردد تا براي تصويب در هيئت مديره ارائه گردد.
وي در صحبتهاي خود به تشريح لزوم وجود نقشه چون ساخت و تهيه آن توسط مجريان و تطابق گزارشات مرحله به مرحله مجريان و اتصال آن با شناسنامه فني و ملکي پرداخت.
در پايان نيز تعدادي از سازندگان به ارائه تجربيات خود پرداختند و پيشنهاداتي از قبيل برگزاري شيوه گزارش نويسي جهت ايجاد وحدت رويه در ارسال گزارشات، ايجاد سامانه تبادل پيام بين مهندسان و کارفرما، پايش خدمات مستمر مجريان و امتيازدهي به آنها، تعريف دقيق مجري ذيصلاح و شرح خدمات آن ارائه دادند.

تبليغات محيطي سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به مناسبت حادثه پلاسکو

 به گزارش دریافتی پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان از روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، اين سازمان در راستاي ترويج مقررات ملي ساختمان به مناسبت30 دي ماه، سالروز آتش سوزي و فروريختن ساختمان پلاسکو اقدام به نصب بنر در سطح شهر رشت کرد. اين بنرها با هدف فرهنگ سازي و رعايت اصول فني در ساخت و نگهداري از ساختمانها در خيابانهاي حافظ، شهيد رجايي، چمران، بلوارمنظريه و ميدان انتظام نصب شده است. عدم رعايت مباحث مقررات ملي ساختمان به خصوص مباحث 3 (حفاظت ساختمانها در مقابل حريق) و 22 (مراقبت و نگهداري از ساختمانها) در ساختمان پلاسکو منجر به بروز اين حادثه ناگوار و جان باختن تعدادي از هموطنان و همچنين بروز خسارات مالي بسيار سنگين به دارايي و اموال تعدادي از کسبه شد. سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان ضمن گراميداشت ياد جانباختگان به ويژه آتش نشانان فداکار اين حادثه، در عمل به وظيفه انساني و حرفه اي خود تلاش دارد با آگاهي رساني به جامعه نسبت به ضرورت رعايت مقررات ملي ساختمان از وقوع حوادث دلخراش جلوگيري کند.

جلسه هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان و نماينده مردم بندر انزلي در مجلس شوراي اسلامي

 به گزارش دریافتی پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان از روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، جلسه هيئت مديره سازمان با دکتر احمد دنيامالي نماينده مردم بندرانزلي در مجلس شوراي اسلامي شنبه 18 دي 1400 در اتاق جلسات سازمان برگزار شد.

در اين جلسه مهندس بهزاد پارسا رئيس سازمان ضمن خير مقدم، مسائل و مشکلات سازمان را برشمرد و به طور ويژه از عدم تکريم شان و جايگاه مهندسان صحبت کرد. وي منشا اين برخورد را ناآگاهى جامعه و در مواردي مسئولين عالي رتبه نسبت به قوانين و آئين نامه هاى اجرايى نظام مهندسى ساختمان دانست.

مهندس پارسا درخصوص اظهار نگرانى جامعه مهندسى از اصلاح قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان توسط دولت و مجلس که بدون توجه به نظرات اين سازمان به عنوان بزرگترين تشکل حرفه اى در کشور صورت گرفته مواردي را مطرح کرد.

رئيس سازمان در صحبتهاي خود در حضور نماينده مجلس شوراي اسلامي نکاتي از تعارض منافع را بيان نمود و ابهامات آن از جمله ناديده گرفتن حقوق قانوني افراد را تشريح کرد.

مهندس پارسا در سخنان خود به لزوم بيمه تامين اجتماعي مهندسين و نحوه محاسبه اشتباه تعيين ماليات براي عملکرد مهندسان تاکيد کرد و گفت محاسبه ماليات براساس تعرفه، موجب تضييع حقوق مهندسان مي شود و بايد براساس قرارداد واقعى محاسبه گردد.

وي همچنين خاطر نشان کرد دخالت سامانه سيماک در امور سازمان و موازي کاري هاي اين سامانه با عملکرد سازمان مشکلات و سردرگمي هاي فراواني را براي مراجعان به وجود آورده است.

وي در نقد طرح تفصيلي و گسترش ناموزون شهر رشت گفت: امروز در بحث شهرسازى براى نجات کمربند سبز موجود درشهرها از توسعه و رشد افقى آن ممانعت مي شود و به سمت توسعه و رشد عمودى شهرها مى روند که پذيرفتن اين اصل چراهاى زيادى در طرح تفضيلى موجود توسط مشاوران غير بومى براى متخصصين بومي اين حوزه ايجاد نموده است.

در ادامه دکتر دنيامالي درخصوص اصلاح ماده 100 قانون شهرداري مواردي را مطرح کرد. همچنين از اصلاحيه قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان صحبت کرد.

نماينده مردم بندر انزلي ضمن بيان وجود نيروهاي انساني متخصص در استان گيلان به لزوم صدور خدمات مهندسي به خارج از استان و خارج از کشور تاکيد نمود.

اين عضو کميسيون عمران مجلس در جمع اعضاي هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان ضمن اشاره به تاريخچه سازمان نظام مهندسي بيان کرد: «اين سازمان يک سازمان نونهال است که از زمان تاسيس آن 26 سال مي گذرد و در اين مدت عملکرد و نرخ رشد خوبي داشته است و لازم است با حمايت از آن به تنومند شدن اين نهال و رشدش کمک کرد.»

دنيامالي در صحبتهاي خود ضمن اشاره به حفظ نقش حاکميتي شهرداري به اهميت و ضرورت دخالت سازمان نظام مهندسي در صدور پروانه هاي ساختماني، طرحهاي تفصيلي و تمامي امور مربوط به ساخت و ساز تاکيد کرد.

وي خاطر نشان کرد: انجام هر کاري بايد توسط متخصص آن حوزه صورت پذيرد و لازم است در مديريت شهر علاوه بر توجه به سيما و منظر شهري به روان مردم و شهروندان نيز توجه شود.

دکتر دنيامالي خاطر نشان کرد براي افزايش کيفيت ساخت و ساز، جايگاه سازمان نظام مهندسي در جامعه بايد تقويت شود و اين موضوع مهم نيازمند فرهنگ سازي است.

در ادامه جلسه اعضاي هيئت مديره نيز به بيان نقطه نظرات خود پرداختند و مواردي نظير لزوم بررسي گزارشهاي مهندسان توسط مراجع صدور، تعيين تکليف اموال سازمان، ساماندهي ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده و زمينهاي نسقي، تغييرات پيشنهادي هيئت مديره و اعضاي سازمان در خصوص مواد اصلاحيه قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان را مطرح نمودند. در اين جلسه درخصوص مبحث 22 مقررات ملي ساختمان و لزوم اجراي آن در بهره برداري از ساختمان نيز به تفصيل صحبت شد.

پيام تبريک رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن

در بيان اثبات بزرگي و منزلت بانوي ايراني همين بس که زادروز خجسته گوهر هستي، حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان روز زن نامگذاري شده  است. اين روز بهانه اي است براي قدرداني از بانوان زحمتکشي که در کنار نقش پراهميت خود در خانواده، در جامعه دوشادوش مردان گام برمي دارند و يک لحظه سکون و ايستايي را برخود نمي پسندند. سالروز ميلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (س) و مقام والاي زن را به همه بانوان، به خصوص بانوان همکار و بانوان عضو سازمان که  با مهر و فداکاري در عرضه زندگي و خانواده و با تلاش و جديت در عرصه کار به خدمت مشغولند، تبريک عرض مي نمايم و ضمن اداي احترام به پيشگاه مقدس تمام مادران و زنان شايسته اين مرز و بوم از خداوند متعال تندرستي، کاميابي و توفيق روز افزون براي همگان آرزو مي نمايم.

بهزاد پارسا

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان