اعلام نتايج و اهداي جوايز دومين دوره جايزه دوسالانه معماري گيلان

مراسم اهداي جوايز دومين دوره جايزه دوسالانه معماري گيلان روز پنجشنبه 15 ارديبهشت 1401 در موزه ميراث روستايي گيلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی به نقل از روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، اولين دوره اين مسابقه در سال 98 و دومين دوره در سال 1400 توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان و به همت گروه و کمسيون تخصصي معماري اين سازمان برگزار شد و شرکت تيراژه صنعت ساختمان حمايت مالي اين دوره از مسابقه را بر عهده داشت.
در ابتداي مراسم مهندس بهزاد پارسا رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان ضمن خير مقدم به تشريح پيشينه و فرآيند اين مسابقه پرداخت و از دست اندر کاران مسابقه تشکر کرد.
وي از تلاشهاي اعضاي هيئت مديره سازمان در رشته معماري و اعضاي کميسيون تخصصي معماري که در برگزاري اين مسابقه تلاش نمودند تقدير نمود. همچنين از داوران مسابقه که از چهره هاي برجسته معماري هستند قدرداني نمود و در پايان از حامي مالي مسابقه شرکت تيراژه صنعت ساختمان که پشتيبان اين مسابقه بودند سپاسگزاري کرد و نويد داد طبق تفاهم نامه اي که با شرکت تيراژه صنعت ساختمان منعقد شده است اين مسابقه با حمايت مالي اين شرکت در سه دوره آينده برگزار خواهد شد.
مهندس پارسا در صحبتهايش از همکاران معمار خود دعوت کرد با تعامل بيشتري با سازمان در جامعه اثرگذاري بيشتري داشته باشند و در جهت حفظ معماري بومي گيلان و معماري پايدار تلاش نمايند و اقدامات ماندگاري از خود برجاي گذارند.
وي با اشاره به اقدامات تحسين برانگيز و حضور موثر سازمان در کارگروه مناسب سازي استان اين دستاورد را نتيجه همکاري مهندسان سازمان و گروه تخصصي معماري دانست و اظهار اميدواري کرد با همکاري اعضاي فرهيخته سازمان بتوان در ديگر کارگروه ها مانند کارگروه سيما و منظر شهري در حوزه معماري و شهرسازي استان تاثيرگذار بود.
رئيس سازمان در بخش پاياني سخنراني خود ضمن اشاره به وجود افراد صاحب نام در حوزه معماري استان گفت: اعضاي هيئت مديره از پيشنهادات و انتقادات اعضاي سازمان استقبال مي نمايند و معتقدم اين تعامل تاثير بسيار مثبتي در عملکرد سازمان خواهد داشت.
در ادامه دکتر محمد مهدي رئيس سميعي عضو هيئت علمي دانشگاه گيلان و داور هر دو دوره مسابقه ضمن برشمردن تجربيات خود در داوري اين مسابقه خواستار برنامه ريزي زودهنگام براي دوره بعدي شد.
وي خاطر نشان کرد طرحهاي امروز آثار مسابقات بعدي خواهد بود و لازم است از  الان دسته بندي ها، گروه بندي ها و معيارها مشخص گردد.
دکتر سميعي افزود در آينده قطعا با حجم زيادي از بازسازي مواجه خواهيم بود و پيشنهاد مي دهم اين بخش توسط کميسيون تخصصي معماري در مسابقه گنجانده شود و معيارهاي آن سريعتر تدوين و براي آن برنامه ريزي گردد.
سپس دکتر رضا حبيب زاده به نمايندگي از هيات داوران دومين دوره دوسالانه جايزه معماري گيلان در سال 1400، (دکتر مهرداد امير نژاد مژدهي، دکتر هومن بالازاده، دکتر رضا حبيب زاده، دکتر محمد مهدي رئيس سميعي، دکتر شهاب عليدوست) بيانيه هيات داوران را قرائت نمود.
طبق بيانيه هيئت داوران از 20 اثر راه يافته به مسابقه، 2 پروژه با شرايط مسابقه مطابقت نداشت و 18 پروژه مورد داوري قرار گرفت. داوران بعد از بررسي پروژه ها، برندگان دومين دوره دوسالانه معماري گيلان را به شرح ذيل انتخاب کردند:
طرح اول مهندس سمانه صداقت بابت طراحي ويلاي آسمانه و به دليل ساماندهي مناسب، توجه به سقف، معماري داخلي مناسب و توجه به بستر پروژه انتخاب شد. هيئت داوران استفاده از مصالح متفاوت و ناهمگون، بدون توجه به ساختار پروژه را از نقاط ضعف اين طرح برشمردند.
طرح دوم مهندس سمانه صداقت بابت طراحي ويلاي سيتکا به دليل ساماندهي قابل قبول و معماري داخلي روشن به عنوان رتبه دوم برگزيده شد. هيئت داوران نبود ايده مشخص و قابل توجه را نقطه ضعف اين پروژه دانست. همچنين ويلاي تک واحدي طراحي شده توسط آناهيتا عباسي و مهنا سيگارودي به دليل ايجاد روش ارزان قيمت براي کيفيت بخشي و توسعه بناي موجود، توسط داوران به عنوان قابل تقدير تشخيص داده شد.
در اين مراسم از تمام شرکت کنندگان قدرداني شد و به پاس شرکت در اين دوره از مسابقه لوح تقديري به آنها اهدا شد.