رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات نظام مهندسي ساختمان

مهندس بهزاد پارسا رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در گفت و گو با روابط عمومي اين سازمان درباره حادثه فروريختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد متاسفانه بارديگر شاهد وقوع فاجعه انساني به دليل بي توجهي به قوانين هستيم.

وي ضمن ابراز تسليت و همدردي با خانواده هاي جانباختگان و آسيب ديدگان اين حادثه گفت روند غيرقانوني اين ساختمان از ابتداي دريافت پروانه تا امروز منجر به فروريختن ساختمان و جانباختن تعدادي از هموطنان عزيزمان شده است. اقدام به ساخت و ساز بدون دريافت پروانه ساختماني و بي توجهي به قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان و مقررات ملي ساختمان از عوامل اصلي به وجود آمدن اين فاجعه انساني مي باشند.

مهندس پارسا در تشريح تخلفات صورت گرفته در اين ساختمان در ادامه بيان کرد عدم توجه به مقاوم سازي، عدم بررسي دقيق وضعيت سازه ساختمان طبق گزارشات متعدد ناظران ساختمان، افزايش سه طبقه مازاد، عدم رعايت الزامات مورد نياز سقف هاي وافل در ساختمان و ... هر کدام به تنهايي مي تواند حادثه آفرين باشد و متاسفانه در اين ساختمان شاهد مجموعه گسترده اي از تخلفات مي باشيم.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان به نقل از همتاي خود در استان خوزستان گفت روند دريافت پروانه ساختماني متروپل که در سال 96 انجام شده و از مشاورى که پروانه اشتغال مورد تاييد راه و شهرسازى و نظام مهندسى را نداشته و به صورت غيرقانوني بوده استفاده شده و در ادامه طراحاني که نقشه ها را امضا نمودند پس از آگاهي از اين روند غيرقانوني، بلافاصله طي نامه اي انصراف خود و عدم اعتبار امضاها را اعلام نمودند و اين ساختمان بدون پروانه ساختماني و بدون معرفي طراح، مجري (سازنده) و ناظر صاحب صلاحيت شروع به کار نمود. پس از پيگيري هاي فراوان و نگراني درخصوص تخلفات صورت گرفته در نهايت با معرفي ناظران از سوي سازمان کار خود را دنبال کرد که ناظران پروژه در در مراحل مختلف و موارد متعدد موارد فني را گزارش دادند.

وي در ادامه سخنان خود در خصوص تخلفات اين ساختمان گفت عدم توجه به اخطارهاي ناظر ساختمان حادثه آفرين شد.

ناظران سازمان، تامين کننده ايمني ساختمان از طريق تذکر و هشدار درخصوص تخلفات فني هستند و اگر افراد و مراجع ذيربط به اين آگاهي برسند که گزارش حافظان ايمني ساختمان در جهت تامين آسايش جاني و مالي آنها است، اين گزارشات را جدي مي گيرند و با هرگونه مسامحه در اين خصوص برخورد مي نمايند.

مهندس پارسا در تحليل اين حادثه غم انگيز گفت متاسفانه حلقه مفقوده ايمني ساختمان، توجه همگاني به مقررات ملي ساختمان و قوانين نظام مهندسي است که منفعتهاي کوتاه مدت را قرباني منفعتهاي بلند مدت و جان و مال هموطنان مي نمايد.

خدمات سازمان نظام مهندسي ساختمان يه عنوان يک سازمان تخصصي مردم نهاد از کنترل نقشه تا کنترل نظارت همگي اهرم هايي هستند تا کيفيت ساخت و ساز و ايمني ساختمانها افزايش يابد و اين سازمان با آموزش مستمر اعضاي خود همواره درصدد به روز نگه داشتن دانش آنها مي باشد. صد افسوس که اين سرمايه ها جدي گرفته نمي شود و با بي توجهي به آن حوادثي نظير متروپل آبادان رقم مي خورد و هزار افسوس که اين بي تدبيري و غفلت به قيمت جان باختن تعدادي از هموطنان عزيز و عزادارشدنمان تمام مي شود.