سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان برگزار کرد:

همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل سال 1369

به گزارش پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، همزمان با سی و دومین سالگرد زلزله رودبار و منجیل سال 1369همایش زلزله، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با همکاری اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان سه شنبه 31 خرداد 1401 در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی بانک صادرات برگزار شد.

در ابتدای همایش مهندس ماکان پدارم مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با تاکید بر ایمن سازی ساختمان‌ها و رعایت قوانین و آیین نامه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان در ساخت و ساز‌ها، بر لزوم اهمیت مقاوم سازی سازه ها و آموزش همگانی آمادگی در برابر زلزله اشاره کرد وگفت: در این همایش با دعوت از کارشناسان و متخصصان این عرصه، شرایط و ضوابط خاص سازه‌های مختلف برای مقاوم سازی در برابر زلزله و بحران‌های احتمالی بررسی می شود.

ماکان پدرام، با اشاره به اینکه می‌توان با بهره مندی از مقررات ملی ساختمان و مقاوم سازی، از بروز بحران پیشگیری کرد، افزود: با برپایی چنین نشست‌هایی و با تکیه بر تجربیات گذشته و الگوبرداری از نظام‌های پیشرفته شهرسازی، می توان با افزایش ساخت و ساز‌های مهندسی و علم پایه، درصد خسارت‌های احتمالی را بسیار کاهش داد.

در ادامه مهندس پارسا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان ضمن گرامیداشت یاد خفتگان خاک زلزله رودبار و منجیل، روند و سیر تحول ساخت و ساز از این حادثه تلخ تاکنون را رو به پیشرفت خواند و گفت: کیفیت ساخت و ساز با توجه به تشکیل سازمان نظام مهندسی و تدوین مقررات ملی با گذشته قابل مقایسه نیست و ساخت و سازهایی که روند قانونی خود را طی می کنند و وارد چرخه خدمات نظام مهندسی می شوند کیفیت قابل قبولی دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در صحبتهای خود با اشاره به سامانه الکترونیکی گزارشات مرحله ای ناظران افزود در ساختمانهایی که پروانه ساختمانی دریافت می کنند ناظران بر روند اجرا نظارت دارند و از طریق گزارشات مرحله ای تخلفات را به اطلاع مراجع صدور پروانه می رسانند.

وی ضمن اظهار نگرانی از ساخت و سازهای نسقی و خسارات جانی و مالی این ساختمانها در صورت وقوع حوادث احتمالی خاطر نشان کرد در این دسته از ساختمانها به بهانه عدم کنترل ضوابط شهرسازی، ضوابط فنی و مهندسی رعایت نمی شود و از افراد صاحب صلاحیت سازمان استفاده نمی شود.

مهندس پارسا در ادامه صحبتهای خود به اهمیت مبحث 22 مقررات ملی ساختمان (مراقبت و نگهداری از ساختمانها) اشاره داشت و تصریح کرد ساختمانهایی که در 20 تا 30 سال گذشته ساخته شده اند نیاز به مقاوم سازی دارند و اجرای مبحث 22 باید جدی گرفته شود.

وی در همین راستا پیشنهاد کرد اجرایی شدن مبحث 22 حداقل از ساختمانهای بلند مرتبه و دارای اهمیت زیاد شروع شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در پایان صحبتهای خود حضور افراد فنی، متخصص و با تجربه در امور ساخت و ساز را ضروری دانست و گفت با تصمیمات کارشناسی نشده نظیر تعارض منافع از حضور این قبیل افراد در سازمان و عرصه ساخت و سازمان محروم هستیم که تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

سپس امیر مرادی مدیرکل بحران استانداری گیلان نیز به اهمیت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان و شناسایی و تدقیق حریم گسل و موضوع اسکان موقت اشاره نمود و خواستار ترویج فرهنگ سازی و آموزش در بین شهروندان شد.

در پایان همایش دکتر حسین معز استادیار گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی رشت و مدیر گروه پژوهش مخاطرات طبیعی و ساخت و ساز پایدار مطالبی در باب زلزله هایی مخرب صد سال اخیر و نحوه ساخت ها، ایرادات اجرایی پرتکرار در ساختمانها و شرایط ساخت و ساز در استان پرداخت. وی با مرور زلزله های ایران، تاثیر زلزله بر سازه ها را تشریح کرد و با گریزی به حادثه متروپل فرآیند احتمالی خرابی این ساختمان را توضیح داد. همچنین گزارشی از ساختمانهای نسقی رشت و اشکالات اجرایی آن ارائه داد و خاطر نشان کرد از لحاظ قانونی سازمان نظام مهندسی ساختمان نمی تواند با این ساخت و سازها برخورد کند و روند اجرایی این دسته از ساخت و سازها بدون بهره گیری از مهندسان طراح، مجری و ناظر سازمان صورت می گیرد که موجب به وجود آمدن ساختمانهای با کیفیت پایین شده است.

1401 04 01 22 39 12f699afd2 ce5e 4114 91a9 81d646669f84