پاسخ به پرسش هاي مطرح شده در برنامه صبح تازه توسط مهندس شعباني رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان

به گزارش روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان ، صبح روز سه شنبه 28 شهريور 1402 ، مهندس حميدرضا شعباني  ، مهمان برنامه تلويزيوني « صبح تازه » از شبکه باران بود .

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان در پاسخ به پرسش مجري برنامه در خصوص انواع تخلف ساختماني گفت : در يک طبقه بندي کلي دو نوع تخلف ساختماني در اين حوزه وجود دارد : « عدم رعايت مفاد پروانه ساختماني از جنبه متراژ و جانمايي بنا و تعداد طبقات و تخلف از ضوابط شهرسازي » و « تغيير در مشخصات و ضوابط فني و عدم رعايت مقررات ملي ساختمان »

مهندس شعباني همچنين در مورد اين پرسش که «  شاخص مقاوم سازي ساختمان ها در گيلان نسبت به ميانگين کشوري يا حتي استاندارد جهاني چقدر است ؟ » توضيح داد که با اطمينان مي توان گفت که استان ما از اين نظر جايگاهي بالاتر از ميانگين کشوري دارد و از طرف ديگر هر چند کشور ما در اين خصوص شرايط قابل قبولي دارد اما تا رسيدن به شرايط ايده آل ، فعاليت هاي زيادي لازم است .

 مجري برنامه در بخش ديگري از پرسش هاي خود عنوان کرد که « متاسفانه اغلب ساختمان هاي داراي تخلف ساختماني  تخريب نمي شوند و به ماده صد ارجاع شده و به جاي تخريب به پرداخت جريمه نقدي اکتفا مي شود ، آيا اين راه را براي متخلفان هموار نخواهد کرد ؟ چه کسي پاسخگو است ؟» و مهندس حميدرضا شعباني در اين خصوص توضيح داد که پاسخ به اين پرسش مستلزم توجه به چندين عامل و اعلام نظر از سوي متوليان دستگاه هاي مربوط است اما با توجه به محدوديت و ارزشمندي بالاي املاک در استان ما ، به نظر مي رسد بازبيني و تجديد نظر در طرح تفصيلي رشت لازم مي باشد . مقايسه تراکم ساخت و ساز در استان ما و استان همسايه ( مازندران ) خود مبين مشکلات موجود از اين حيث در استان گيلان مي باشد . ​​​​​​​

 1402 06 28 09 52 540190bc80 38da 49b8 ac06 4cc96c0ce9b6