مدیرمالی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تشریح کرد؛

خدمات رایگان سازمان برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی

مدیرمالی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی از ارائه خدمات رایگان برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی مهندسان عضو سازمان خبر داد و گفت: بر اساس تصویب هیات رئیسه و دستور ریاست سازمان این فرصت تا 31خردادماه وجود دارد و افرادی که در ساعت اداری نمی‌توانند به سازمان مراجعه کنند، خارج از زمان اداری و تا ساعت 17 هم می‌توانند این خدمات را بگیرند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، مسعود شهرکی دراین باره اظهار کرد: طبق روال هر ساله که از سال 95 تا کنون این اقدام انجام می‌شود و باتوجه به مهلت سازمان امور مالیاتی، مهندسان دارای پروانه اشتغال می‌توانند تا 31 خرداد ماه در محل سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی استان اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی یک گروه تخصصی نرم افزاری و حسابداری را برای انجام این کار در نظر گرفته است و اظهارنامه مهندسان بر اساس اظهار، درآمد و تایید خودشان ثبت و ارسال می‌شود که این خدمت کاملا رایگان است.

او با بیان اینکه به طور متوسط روزانه450 تا 500 اظهارنامه در محل سازمان ارسال می‌شود، یادآور شد: ازین تعداد حدود 200 اظهارنامه توسط همکاران امور مالی و 300 عدد توسط پیمانکار انجام می‌شود.

مدیرمالی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اضافه کرد: بر اساس درخواست مهندسان این خدمات از 8 صبح تا 15 و 16 تا 17 بعد از ظهر انجام می‌شود که بر اساس حجم مراجعات و درخواست مهندسان امکان افزایش ساعات ارائه خدمات نیز وجود دارد.

شهرکی درباره برخی مخاطرات احتمالی ناشی از عدم آشنایی کاربران کافی‌نت یا ... با نحوه عملکرد مهندسان در هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی هشدار داد و گفت: ارسال اظهارنامه مالیاتی مخصوصا برای مهندسان که موارد تخصصی دارند، احتمال خطا بیشتر است و به همین دلیل این خدمت در سازمان ارائه می‌شود.

وی همچنین درباره اعتراض افراد به میزان مالیات درنظر گرفته شده گفت: در زمانی که اظهارنامه بررسی و مالیات فرد مشخص می‌شود، اگر فرد نسبت به آن اعتراض داشته باشد در مرحله اول می‌تواند با رئیس اداره امور مالیات به توافق برسد و اگر نشد، این پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی سه نفره می‌رود. مهندسان در صورتی که درخواست ارجاع به هیئت را داشته باشند می‌توانند نماینده سازمان را در آن هیات سه نفره انتخاب کنند. با این حال باید توجه داشته باشند که درخواست حضور نماینده سازمان در هیات، همان ابتدای کار است و پس از آن امکان انتخاب نماینده وجود ندارد و فرد اعتراض کننده نیز یک رای خود را از دست می‌دهد.

مدیرمالی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با بیان اینکه سقف معافیت از مالیات نیز 396 میلیون ریال است، درباره مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اظهار کرد: اعلام میزان درآمد سال 1401 به تفکیک نوع خدمات ارائه شده (طراحی، نظارت و سایر خدمات)، کدملی، کدپستی، نام کاربری، کلمه عبور و شماره پیگیری پیش ثبت نام شماره اقتصادی، شماره تلفن همراه جهت برقراري تماس، اطلاعات حساب‌هاي بانكي مرتبط با شغل شامل نام بانک، كد شعبه، نام شعبه، موجودي ابتدای سال 1401، جمع گردش بدهكار طی سال 1401، جمع گردش بستانكار طی سال 1401 و مانده در پايان سال 1401 برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز است.