مصادیق تعارض منافع در ابلاغیه وزارت خانه متبوع به درستی تشریح نشده است

بررسی و پیگیری مسائل نظام مهندسی استان خراسان شمالی با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان دیدار و گفت و گو کرده و مسائل پیش روی نظام مهندسی ساختمان را بررسی کرد.

به گزارش دریافتی پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی، در ادامه برگزاری جلسات مشترک هیات مدیره سازمان با نماینده‌های حوزه انتخابیه، مهندس کیان حصاری در دیدار با دکتر وحیدی گفت: نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با حدود 5 هزار و 300 عضو بزرگترین انجمن و تشکل مردم نهاد در استان است که حدود دو هزار و سیصد نفر از آن‌ها دارای پروانه اشتغال به کار هستند.
وی افزود: قانون نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون عمران مجلس در حال ویرایش و تغییراتی است که بسیاری از آن‌ها در تضاد با منافع مهندسان است و درخواست جامعه مهندسی، اعمال نظرات مهندسان پیش از تصویب قانون جدید در مجلس است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: اگر نظرات جامعه مهندسی در اصلاح قانون درست اعمال نشود تا سال‌ها آسیب‌های آن ادامه خواهد داشت.
وی با بیان این که ارتباط مهندسان و جامعه ارتباط تنگاتنگی است، اعلام کرد: این ارتباط روزانه در حال گسترش است و این امر نشان دهنده اهمیت جایگاه نظام مهندسی در جامعه است.
مهندس حصاری به تعارض منافع به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات قانون نظام مهندسی اشاره و اعلام کرد: مصادیق تعارض منافع در ابلاغیه وزارت خانه متبوع به درستی تشریح نشده و مسائلی را برای مهندسان مرتبط با قانون ایجاد کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پوشش بیمه‌ای جامعه مهندسی اشاره و اضافه کرد: قانون بیمه نظام مهندسی مصوبه مجلس شورای اسلامی است اما منابع مالی آن مشخص نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در خاتمه بیان کرد: برابر ماده 30 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجام فعالیت‌های کنترل نظارت کلیه ساختمان‌های در حال احداث توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان الزامی است.
نماینده محترم مردم شریف حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: تعارض منافع در راستای اجرای شفافیت از سال گذشته در مجلس ایجاد شده و قوانین باید دربردارنده منافع عمومی باشد و اگر نباشد مشمول تعارض منافع می‌شود.
دکتر «وحیدی» ادامه داد: باید محدودیت‌هایی در برخی دستگاه‌ها و مشاغل وجود داشته باشد تا موجب منفعت‌طلبی معدود افرادی در جامعه نشود.
وی افزود: تعارض منافع در نظام مهندسی در قالب بخشنامه‌ای اعلام شده و قابلیت اصلاح دارد.
وی با بیان این که نظام مهندسی تاب‌آوری اجتماعی را افزایش داده، ادامه داد: این امر از اقدامات مهم نظام مهندسی ساختمان است.
وحیدی به نیاز شهر بجنورد به افزایش تراکم نیز اشاره و اضافه کرد: در دیگر شهرها افزایش تراکم امکان‌پذیر است؛ اما این موضوع در سال‌های گذشته اجرایی نشده لذا نظام مهندسی ساختمان باید در جلسات خود به این موضوع رسیدگی کند؛ زیرا به یقین بنده افزایش تراکم، از تخلفات سطح اشغال و جرائم کمیسیون ماده صد و میزان خطا می‌کاهد.