توضیحات شفاف و صریح مهندس خرم درباره موضوع تعارض منافع/ فقط ۵ درصد ساختمان‌های کشور را صنعتی می‌سازیم

گزارش مشروح سفر استانی رئیس سازمان نظام مهندسی به خوزستان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: هم اکنون در حالی ۵ درصد ساختمان‌های کشور را صنعتی می سازیم که میانگین صنعتی سازی ساختمان در جهان ۴۰ درصد است.

به گزارش دریافتی پایگاه خبری از روابط عمومی سازمان، مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و هیات همراه در سفر یکروزه به استان خوزستان از نزدیک با مشکلات مهندسان این استان آشنا شدند.
 
دیدار با استاندار خوزستان، اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و پیشکسوتان مهندس ایثارگر و همچنین بازدید از ساختمان جدید درحال احداث نظام مهندسی؛ از مهمترین برنامه های مهندس خرم در سفر استانی به خوزستان بود.
 
در این سفر استانی، مهندس سیف الله علی نیا، امین مالی شورای مرکزی، دکتر طاهر کیافر، عضو هیات رییسه شورای مرکزی و مهندس کمیل صرامی، مدیر روابط عمومی سازمان، مهندس خرم را همراهی کردند.
 
بازدید از کارگاه ساختمانی
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، از کارگاه ساختمانی پروژه کوی پیروزی بازدید کرد. مهندس خرم در این بازدید بر تکمیل سریع و کامل این پروژه تاکید کرد و گفت: هنر مدیران در برش زدن زمانی است و یک مدیر باید تدابیری بیندیشد که با فراهم کردن چه بسترها و ابزاری می تواند کار را با سرعت بیشتری انجام دهد.
 
دکتر خواجوی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، اظهار کرد: اجرای مجریان ذیصلاح در استان خوزستان با پروژه کوی پیروزی آغاز شد که امیدواریم بتوانیم ساختمانی در شان جامعه مهندسی خوزستان ارائه دهیم.
 
دیدار با هیات مدیره نظام مهندسی خوزستان
 
در ادامه این سفر استانی، مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جلسه ای با اعضای هیات مدیره استان در محل سالن جلسات سازمان حضور یافت.
 
در این جلسه مواردی در خصوص تعارض منافع، تعامل با دستگاه های مرتبط با ساخت و ساز، مبلمان شهری اهواز و… مطرح شد.
 
دیدار با استاندار خوزستان
 
در همین حال،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، با حضور در استانداری خوزستان با استاندار خوزستان دیدار کرد. در این جلسه در خصوص رعایت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، خانه مهندس، اختصاص زمین به دفاتر نمایندگی، مجریان ذیصلاح، هیات چهار نفره و… بحث و تبادل نظر شد.
 
دیدار با پیشکسوتان جامعه مهندسی خوزستان
 
در ادامه این سفر استانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در شهر اهواز ، از پیشکسوتان جامعه مهندسی استان قدردانی کرد.
 مهندس احمد خرم با حضور در منزل اعضای پیشکسوت سازمان، مهندسان علی محمد آقاعلی نژاد، سیدعبدالغفور احمدی شوشتری، محمدحسن موهبت زاده، حیدر نجفی و سیدمجید مدنی، سفر خود به استان خوزستان را به پایان رساند.
 
وی، ترقی و تعالی سازمان نظام مهندسی ساختمان را در گرو تلاش و پشتکار دلسوزانه پیشکسوتان دانست و جایگاه همسران ایشان را در رسیدن به این مهم بسیار ویژه بیان کرد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین بر حمایت سازمان اعضای پیشکسوت تاکید کرد.
 
ساخت خانه مهندس در تمام استانها
 
مهندس احمد خرم در سفر به استان خوزستان، سازمان نظام مهندسی ساختمان را با بیش از 500 هزار عضو در کشور و 20 هزار عضو در استان خوزستان یک ظرفیت ویژه عنوان کرد و گفت: با بهره گیری از این پتانسیل می توان در عرصه های مختلف از جمله زیست محیطی، آلودگی هوا، ارتقای کیفیت ساخت و ساز و مبلمان شهری تاثیرگذار بود.
 
وی با بیان اینکه خوزستان یک استان حادثه خیز است، افزود: استانداری خوزستان می تواند از ظرفیت جامعه مهندسی این استان در ستاد مدیریت بهره بگیرد و از تخصص مهندسان به عنوان بازوی پر توان این حوزه بهره بگیرد.
 
مهندس خرم در ادامه با اشاره به محرومیت استان خوزستان، اظهارداشت: این استان زرخیز در طول سالیان نتوانسته است سهم خود را از ذخایر و ظرفیت هایش برداشت کند و نیاز به توجه و رسیدگی بسیار دارد. سهم 3درصد نیز از تولید نفت برای مناطق نفت خیز می تواند در دهه 1400 به 5 درصد افزایش یابد تا به عقب ماندگی ها و ویرانی ها رسیدگی شود.
 
وی بر لزوم ساخت خانه مهندس در تمام استانها با کاربری های اقامتی، تفریحی، ورزشی و توریستی برای اعضای سازمان همانند خانه معلم تاکید کرد و گفت: با تامین یک زمین با کاربری گردشگری برای تاسیس خانه مهندس به منظور استفاده جامعه مهندسان استان خوزستان می توان یک خدمت بزرگ به آنان ارائه داد.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: جایگاه هر یک از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها بسیار مهم و دارای اهمیت بالایی است به گونه ای که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به عنوان یک رکن در نظر گرفته شده است.
 
مهندس خرم با اشاره به فعالیت 20 دفتر نمایندگی در شهرستان های استان خوزستان، خاطرنشان کرد: از این دفاتر تعدادی در اماکن ‌اجاره‌ای است که باید جهت تامین زمین و منابع ساخت آن اقدام ‌شود.
 
وی، برش زمانی را یکی از مهمترین ویژگی های یک مدیر توانمند بیان کرد و گفت: تعلل و تاخیر در اجرا پروژه ها باعث ایجاد هدر رفت منابع مالی و انسانی می شود و هزینه نهایی را بسیار افزایش می دهد، بنابراین لازم است اجرای پروژه های مهم از جمله ساخت ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با یک برنامه ریزی صحیح و اجرای به موقع مدیریت شود.
 
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه صنعتی سازی ساختمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در صنعتی سازی ساختمان بسیار عقب هستیم.
 
وی مطرح کرد: هم اکنون حدود ۵ درصد ساختمان‌های کشور را صنعتی می سازیم، درحالی که میانگین صنعتی سازی ساختمان در جهان ۴۰ درصد است، ضمن اینکه تا ۱۰ سال آینده صنعتی سازی ساختمان به نقطه ای می رسد که از ساخت قطعات تا حمل بر سر پروژه و نصب، نیروی انسانی دخالت ندارد و همه به صورت دیجیتال انجام می شود که در ایران با وجود بیش از ۵۰۰ هزار مهندس باید تلاش کنیم به شرایط نزدیک شویم.
 
مهندس خرم همچنین به موضوع تعارض منافع اشاره و خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر بارها با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه داشته ام  و در جلسات متعدد درخواست عدم اقدام وزارتخانه در خصوص تعارض منافع تا جمع‌بندی نهایی با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را مطرح کرده ام.
 
رئیس شورای مرکزی عنوان کرد: وزير سابق از بنده سوال پرسیدند كه نظر شما در رابطه با تعارض منافع چيست؟ بنده پاسخ دادم روسای سازمان استان‌ها به دليل تمام وقت بودن، مشمول تعارض منافع می شوند ولى اعضای هیات مدیره باتوجه به اينكه هفته اى ٢ تا ٤ ساعت فعاليت دارند، نباید مشمول تعارض منافع شوند برهمین اساس، برای اعضای هیات مدیره باید یک سقف ظرفيتي مشخص شود 
 
وی تصریح کرد: وزیر سابق خطاب به معاون امور مسکن و ساختمان، این نکات را قابل تامل دانست و قرار بر این شد كه قبل از ابلاغ هر مصوبه و بخشنامه و دستورالعملى، نظر سازمان نظام مهندسى كشور هم لحاظ شود.
 
مهندس خرم خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازى مصوبات، دستورالعمل ها و بخشنامه ها را بايد به سازمان نظام كشور ابلاغ كند و اختيار ابلاغ به سازمان استانها در آئین نامه اجرايى قانون به سازمان استان ها توسط رئيس سازمان كشور طبق بند ذ ماده ١١٦ بايد انجام شود ولى متاسفانه، بخشنامه بدون توجه به موارد فوق ابلاغ و سپس پیگیری های متعدد در دولت دوازدهم بی پاسخ ماند.
 
وی در پایان نظر خود را در رابطه با تعارض منافع اینگونه بیان کرد: روسای سازمان‌ها حق هیچگونه امضایی در حیطه خدمات مهندسی ندارند اما اعضای هیأت مدیره به میزان میانگین کارکرد هر استان مجاز به کار هستند و در صورت محروم شدن کامل استفاده از پروانه باید در ازای آن حق الزحمه به این افراد پرداخت شود.