عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان دوره هشتم مطرح کرد؛

مناسب‌سازی خدمات مهندسان با هزینه‌های دریافتی؛ راهی در جهت ارتقای جایگاه مهندسان

عضو شورای مرکزی دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان، سرمایه‌گذاری‌های گسترده در صنعت ساخت‌وساز را یکی از عوامل مهم در تعریف جایگاه و نقش مهندسان در جامعه دانست و گفت: با توجه به ساخت و سازهای گسترده‌ای که در چند سال اخیر انجام شده، می‌توان اهمیت مهندسان و این قشر را به صورت مشخص در جامعه مشاهد کرد؛ اما باید در تقویت این امر نیز کوشید.

مهندس علیرضا سنایی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، جایگاه مهندسان را در کشور مناسب ارزیابی کرده و گفت: به نظر من مهندسان سازمان مهندسی در موقعیت خوبی، از نظر جایگاه هستند؛ اما قطعا امکان ارتقای این جایگاه، با توجه به هزاران میلیارد سرمایه گذاری که در بخش ساخت و ساز و توسط همین افراد در حال انجام است، وجود دارد.

وی افزود: گردش بالای سرمایه در بخش ساخت‌وساز، نشان‌دهنده قابلیت بالای مهندسان در کشور است و  با توجه به ساخت‌وسازهای گسترده‌ای‌ که در چند سال اخیر انجام شده، می‌توان اهمیت مهندسان و این قشر را به صورت مشخص در جامعه مشاهد کرد؛ اما باید در تقویت این امر نیز کوشید.

سنایی ادامه داد: امروز مهندسان در بخش‌های مختلف نظیر طراحی، مهندسی، اجرا، نظارت بر تجهیزات ساختمانی و تمامی موارد مربوطه که در سازمان‌ها استفاده می‌شود یا توسط اداره استاندارد تایید می‌شود، حضور دارند لذا می‌توان گفت که این حجم گسترده از حضور، نشان از جایگاه بالای مهندسان و تاثیرگذاری این قشر دارد و کاملا قابل تامل است.

او بر لزوم مناسب‌سازی خدمات مهندسان و دستمزدها تاکید کرد و گفت: مناسب سازی خدمات مهندسان با هزینه‌های دریافتی یکی از مباحثی است که باید در راستای ارج نهادن به جایگاه این قشر، به آن توجه کنیم. زیرا استانداردسازی این بخش، باعث دستیابی به نتایج مطلوبی در صنعت ساخت‌وساز کشور می‌شود.

عضو اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی بوشهر، تصریح کرد: یکی از امور مهم در راستای تعریف درست جایگاه مهندسان، ارائه آموزش‌های مناسب به این قشر در راستای برقراری ارتباط هر چه بهتر با مردم به عنوان کارفرمایان است. این امر به خصوص در مورد مهندسان جوان ضروری است؛ لذا لازم است برای مهندسان و کسانی که در ادارات، شرکت‌ها و بخش‌های مربوطه حضور دارند، کلاس‌هایی را تعریف کنیم تا بتوانند به نحو مطلوب‌تری با مردم ارتباط برقرار کرده و به ارائه خدمات بپردازند.

سنایی بیان کرد: این نوع آموزش‌ها سبب می‌شود که اخلاق حرفه‌ای به شکل بهتری نهادینه شده و علاوه بر اثبات جایگاه و تلاش‌های مهندسان، مردم نیز از نتیجه راضی باشند.

وی بر لزوم برقراری ارتباط مناسب میان تمام ارکان جامعه مهندسی تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین موارد این است که ارتباط مناسبی بین تمامی مراجع اعم از سازندگان، بهره‌برداران، مراجع صدور پروانه و سازمان نظام مهندسی ایجاد شود تا کمترین مشکل را در این زمینه داشته باشیم و بدون موازی‌کاری یا مشکلات بین سازمانی، در کمترین زمان ممکن بتوان به مطلوب مورد نظر دست پیدا کرد.

برچسب‌ها